- Pe lista facturilor figurează și Ringier, trustul care editează cotidianul Libertatea, cea mai mare sumă fiind de aproximativ 25.000 de lei.
Primăria Sectorului 3 a încheiat, doar în ultimul an, printr-una dintre societățile pe care le deține, contracte de publicitate în valoare de 17.100.000 de lei.
echivalentul a aproximativ 3,5 milioane de euro, arată că Primăria Sectorului 3 a cheltuit mai mult pe publicitate decât o firmă de talia Coca-Cola în România pe an!
Cum au crescut sumele: 5,6 plus 6,5 plus 5 milioane pentru COVID-19
Începând cu luna aprilie a anului trecut, SC Smart City Invest SRL, aflată în subordinea Consiliului Local Sector 3, a încheiat un contract de promovare cu primăria.
În baza acestui contract, societatea Smart City – care, la acea dată, se numea Investiții Spații Verzi SRL -, urma să contracteze, la rândul ei, servicii de publicitate de la agenții specializate și să cumpere spațiu publicitar la televiziuni, în mediul online și pe posturile de radio. Acel prim contract a avut valoarea de 5,6 milioane de lei.
Ulterior, în luna septembrie a anului 2019, societatea a încheiat un nou contract de 6,5 milioane de lei, având același obiect, iar în luna aprilie a acestui an, Consiliul Local Sector 3 a aprobat derularea unor noi campanii de informare ale primăriei, contra sumei de 5 milioane de lei. De această dată, pretextul a fost pandemia de coronavirus.
Astfel, conform raportului de specialitate al primăriei, ultimul contract a fost încheiat fiindcă era “necesar inițierii unor noi campanii de promovare care să contribuie la notorietatea noilor obiective de investiții ce vor fi finalizate în acest an, dar și pentru popularizarea, în continuare, a serviciilor online oferite de primărie în contextul generat de pandemia de SARS-CoV-2”.
Clauza de confidențialitate din contractele pe bani publici
Societatea Investiții Spații Verzi S3 SRL, actuala Smart City Invest, a fost înființată în anul 2017, având drept scop, după cum indica și vechea denumire, amenajarea spațiilor verzi din sectorul 3.
Între timp însă, primăria a decis că aceeași societate se poate ocupa și de gestionarea relației cu presa – mai exact, de administrarea unui buget acordat publicității în mass-media.
Șefa companiei: nicio experiență
La cârma acestei societăți a fost numită, în anul 2019, o tânără care pe atunci avea doar 29 de ani, absolventă a Facultății de Jurnalism de la Universitatea Hyperion, Simona Andreea-Bălașa.
Tânăra a gestionat, din această postură, cele peste 2,5 milioane de euro acordate presei în anul 2019. Nu avea nicio experiență în domeniul publicității.
În rest, Bălașa a lucrat ca inspector, imediat după terminarea facultății, la Administrarea Domeniului Public București S.A. – așadar, o altă societate din subordinea Primăriei Sector 3, iar în perioada 2015-2018 a fost angajată ca expert asistent la aceeași primărie.
Printre activitățile sale s-au numărat, conform CV-ului ei, “ținerea evidenței și răspunderea pentru toate actele pe care le instrumentează, identificarea nevoilor sectorului 3 ținând cont de oportunitățile oferite de fondurile europene nerambursabile, implementarea și monitorizarea proiectelor cu finanțare europeană nerambursabilă”.
Șefa s-a schimbat: a venit un agronom care a avut afaceri cu primăria
În martie anul acesta, Bălașa a demisionat din funcție, invocând motive medicale, iar în locul ei a fost numit Nicolae Nedelia, un inginer agronom, patron al firmei care a investit în Piața Titan din același sector.
Conform CV-ului său, Nedelia a fost inginer-șef la CAP Putineiu (1990-1991), inginer la Direcția Agricolă Giurgiu (1991-1993), director la IAS Vedea – jud Giurgiu (2001-2003), director general la SC Prod-Veg-Am Terra SRL (2004-2017). Nu are, prin urmare, nicio legătură cu zona mass-media.
CV-ul lui Bălașa, facturi ale serviciilor prestate de instituțiile mass-media pentru primărie, dar și lista de contracte încheiate se regăsesc încă în versiunea cache a vechiului site al societății, investitiispatiiverzis3.ro.
Dacă în cazul celorlalte contracte încheiate cu alte firme societatea a menționat pe listele aflate în site contravaloarea fiecăruia, în dreptul contractelor încheiate cu ziare, posturi de radio și televiziuni lipsește contravaloarea acestora.
Două luni i-am așteptat să răspundă
Pornind de la facturile găsite în site, Libertatea a adresat, în urmă cu aproape două luni, o cerere în baza Legii nr. 544/2001 către Primăria Sectorului 3 pentru a ni se comunica valoarea tuturor acestor contracte.
După amânări succesive, primăria ne-a comunicat, în cele din urmă, lista entităților media cu care a încheiat contracte, însă refuză în continuare să ne spună câți bani a oferit către fiecare dintre acestea.
Conform răspunsului primit de noi, pe lista televiziunilor care fac reclamă primăriei se numără inclusiv postul Comedy Central, specializat în programe de comedie.
Astfel, potrivit municipalității, primăria a încheiat contracte, în ultimul an, cu următoarele:
- Stații TV: Digi24, Digi Sport, Antena 3, România Tv, Comedy Central, TVR 1, Prima TV, HIT Music, Realitatea TV, B1 TV, U TV, Music Channel.
- Stații radio: Radio Zu, DigiFM, RockFM, KissFM, MagicFM, Radio Guerilla, Ons Radio București, Virgin Radio București, Vibe FM București, Național FM
- Online: Libertatea, GSP, Unica, Elle, Libertatea pentru Femei, Hotnews, Adevărul, DCNews, PSNews, Digi24.ro, Ziare.com, Stiripesurse, EVZ, B1.ro, Cancan, Prosport, Gândul.
- Print: Libertatea, Gazeta Sporturilor, Libertatea pentru femei.
Cum au motivat secretizarea contractelor
În răspuns, primăria condusă de Negoiță susține că toate contractele cu presa includ o clauză de confidențialitate – cu alte cuvinte, sumele primite de site-urile și de televiziunile aflate în contract cu primăria sunt secrete. Vorbim despre contracte atribuite fără licitație, din bani publici, către instituții media alese direct de municipalitate.
“Întrucât toate contractele încheiate cu instituțiile media au stipulată câte o clauză de confidențialitate, societatea comercială care onorează contractul este în imposibilitatea de a oferi valoarea contractelor cu fiecare instituție media în parte, întrucât ele au fost încheiate în urma unor negocieri, iar divulgarea publică a sumelor poate afecta relațiile contractuale existente”, se arată în răspunsul primăriei.
Ce spun facturile: 12.000 de euro pe lună numai pe Facebook!
Printre cele mai mari facturi regăsite pe site-ul investitiispatiiverzis3.ro se numără cele pentru serviciile posturilor de televiziune Digi24 și Antena 3. Astfel, pentru o lună de reclame TV la Digi, Primăria Sector 3 a plătit 144.699 de lei (aproximativ 30.000 de euro) și, pentru o lună de reclame la Antena 3, a achitat 109.564 de lei (aproximativ 23.000 de euro).
În facturi figurează și Ringier, trustul care editează cotidianul Libertatea. Cea mai importantă sumă pe care am găsit-o este de aproximativ 25.000 de lei.
Documentele găsite de noi mai arată că doar o lună de promovare pe Facebook costă primăria 12.000 de euro (67.000 de lei).
Banii au mers către firma Expopedia Publicity SRL, o societate de la care o altă firmă a primăriei, Administrare Active Sector 3, cumpăra, în 2019, materiale de construcții. (vezi contract aici)
Expopedia Publicity cheltuiește 500 de euro pe zi lucrătoare pe Facebook pentru PS 3!
Firma Expopedia Publicity este deținută de două persoane, Pământ Mihaica și Pământ Elena și are trei angajați.
Am încercat să luăm legătura cu Alina Dohotaru, care figurează în Sistemul Electronic de Achiziții Publice drept reprezentant al firmei, pentru a afla cum se explică faptul că societatea vinde și materiale de construcții, însă nu am primit niciun răspuns până la ora publicării acestui material.
Sume consistente au mers și către firma SC Metalik Advertising SRL, deținută de un anume Dumitru Mihăiță. Această firmă a fost înființată în anul 2018 și, conform datelor de la Ministerul de Finanțe, are un singur angajat.
În iulie 2019, primăria a achitat o factură de 285.084 de lei (aproximativ 60.000 de euro) către Metalik Advertising, iar în luna iunie, aceeași firmă a primit 190.000 de lei (aproximativ 40.000 de euro) de la Primăria Sector 3, prin Smart City Invest S3 SRL.
L-am contactat pe Dumitru Mihăiță pentru a afla ce servicii a prestat, mai exact, firma sa pentru primărie, însă acesta ne-a răspuns că este angajat într-o discuție și, ulterior, nu a mai răspuns apelurilor reporterului Libertatea.
O altă agenție prin care au trecut banii: Complex Media SRL
Printre firmele care figurează pe lista găsită de noi figurează și Complex Media SRL, cu aproape 400.000 de lei. Am luat legătura cu asociata firmei, Isabelle Greger, care ne-a explicat însă că parte din bani au fost acordați, mai departe, instituțiilor media.
Ea susține că, deși nu s-a organizat licitație, a fost contactată personal de Smart City Invest SRL pentru a se ocupa de strategie, de consultanță și de media buying.
“Eu nu am vorbit cu primăria, nu am ajuns la primărie. Da, societatea m-a contactat, a fost un contract care a durat șase săptămâni, nu foarte mult. Suma de 400.000 de lei a mers către toți furnizorii, inclusiv către Libertatea, către Ringier. Nu au intrat 400.000 de lei în contul meu și m-am înveselit brusc”, a explicat Greger.
Facturi de zeci de mii de lei mai apar către Grupul Media Camina SRL – deținut de familia Voiculescu, dar și către firma All Media Company SRL, deținută de Doina Ștefania Ursică – societate care reprezintă site-urile superbebe.ro și tabu.ro.
All Media Company SRL a primit, până în luna august a anului trecut, aproximativ 30.000 de euro de la Primăria Sectorului 3.
Negoiță spune că a făcut el însuși plângeri penale la Smart City
Pentru a justifica banii acordați presei, Negoiță a comandat inclusiv un studiu sociologic, pe care îl invocă în rapoartele primăriei. Conform acestui studiu, campaniile “Căutăm eroii dintre noi” și “Tehnologia învinge birocrația”, au ajuns la 52% dintre cei chestionați în cursul unui sondaj telefonic efectuat pe un eșantion de 1.702 persoane care locuiesc în sectorul 3, “ceea ce arată gradul ridicat de notorietate al campaniei”, se arată în raportul primăriei.
“De asemenea, 56% dintre cei chestionați declară că această campanie are o utilitate destul de bună (36%) și foarte bună (19%). (…) Astfel, putem concluziona că demersurile și cheltuielile întreprinse până în prezent în cadrul contractului de promovare încheiat în data de 27.09.2019 au fost perfect justificate și au arătat concret o îmbunătățire a percepției locuitorilor municipiului București despre serviciile publice oferite în sectorul 3”, mai scriu autorii documentului.
În luna februarie a acestui an, Negoiță recunoștea public că societățile primăriei au fost descoperite ca având nereguli. Printre firmele denumite de el se număra și Smart City Invest.
“Este o problemă, în sensul că am găsit niște nenorociri pe acolo. (…) Eu chiar am făcut niște plângeri penale pe partea asta. Consilierii au pus niște oameni care sunt infractori de-a dreptul, că altfel nu făceam plângere penală (…). Smart City Invest este una dintre societățile cu probleme. Eu sunt foarte interesat să văd cum se soluționează”, declara Negoiță, citat de Hotnews.ro.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro