Oricine poate descărca o aplicație, completează un chestionar cu întrebări personale, precum vârsta, venitul și toleranța la risc. În baza acelor răspunsuri, consultanții financiari digitali vor furniza recomandări pentru achiziționarea de obligațiuni și acțiuni cu potențial de creștere.
Aceste instrumente se pot dezvolta masiv deoarece costurile sunt mici, pentru că portofoliile sunt generate digital. Și din moment ce elimină partea umană din poveste, aceste aplicații pot servi milioane de clienți în același timp, având doar câteva linii de cod.
Tinerii, principalii utilizatori
Mulți consultanți digitali sunt realizați specific cu gândul la populația tânără, adică mileniali și Generația Z.
Milenialii sunt cei născuți din anii 80 încoace, în vreme ce Generația Z, din 1992 până în 2012. Aceștia din urmă au intrat în câmpul muncii fix înainte de pandemie. Apoi au prins concedierile masive și revenirea economică.
Acești lucrători încep să economisească pentru pensie la vârste fără precedent de mici, potrivit Centrului pentru Studii pentru Retragere Transamerica, o organizație non-profit.
În mod similar, milenialii – adică cei născuți între 1981 și 1996, sunt plini de datorii legate de creditele pentru facultate și cardurile de credit, dar vor să investească pentru pensie și să își crească economiile.
„Milenialii și Generația Z au crescut nativ digitali și ei așteaptă să poată să își managerieze banii la fel cum comandă alte lucruri de pe Amazon sau cum cheamă o mașină pe Uber”, spune Kate Wauck, director de comunicare la Wealthfront, o companie din domeniul consultanților digitali.
Mai exact, acești investitori tineri nu vor să sune pe cineva sau să meargă într-un birou pentru a putea să își managerieze banii.
Tot în oameni avem mai multă încredere
Un studiu realizat pe 3.000 de americani de Vise, o platformă de investiții bazată pe tehnologie, arată că cea mai mare barieră pentru a lucra cu un consultant este îngrijorarea privind costurile (43%).
În ciuda preferinței pentru tehnologie între tinerii investitori, același studiu a arătat că 48% dintre americani au încredere în consultanții umani, comparativ cu doar 11% care au încredere în cei digitali.
Două procente din totalul celor care au răspuns și 4% dintre cei cu vârste între 18 și 24 de ani foloseau consultanți digitali. Mai departe, pe grupe de vârstă, procentul este de 3% între 25 și 49 de ani, 1% între 50 și 64 de ani și 0 de la 65 de ani în sus.
În contrast, 41% dintre cei peste 65 de ani spun că lucrează cu un consultant financiar, comparativ cu 26% la Generația X, 17% la mileniali, și 14% la cei din Generația Z.
Ce opțiuni există
În ciuda procentului total mic, există o mare varietate de aplicații care oferă roboți digitali pentru investitori.
- SoFi Invest permite clienților să investească de la cinci dolari în sus și nu are comisioane de administrare, potrivit The RoboReport. În general, aplicațiile de consultanță financiară digitală cer un procent de 0,35%.
- InteractiveAdvisors este o altă opțiune, care furnizează portofolii pentru investiții sustenabile sau cu cauze sociale.
- Betterment are, de asemenea, opțiuni pentru investirea în companii axate pe cauze de mediu, sociale sau cu impact general.
- Wealthfront are cele mai bune instrumente de planificare, potrivit raportului, inclusiv modalități de a calcula viitoarea avere netă.
- Axos Invest și SigFig au cele mai bune performanțe anuale, potrivit datelor Nerdwallet dintre decembrie 2017 și iunie 2020.
- Alți consultanți digitali se adresează în mod special femeilor, așa cum este cazul Ellevest, care este construit de femei și personalizat pentru femeile investitor.
Algoritmii digitali aduc investitorilor câștiguri anuale între 1% și 5%, potrivit NerdWallet.
Consultanții digitali sunt reglementați de autorități și trebuie să se înregistreze la Comisia americană de Valori Mobiliare (Securities and Exchange Commission – SEC, n.r.) la fel ca și consultanții financiari umani.