În mod normal, documentele de călătorie pentru cetățenii români ar trebui să fie eliberate în termen de 45 de zile pentru statele din UE și în 60 pentru cei din state terțe. Chiar și cu starea de urgență care s-a suprapus cererii sale, un bărbat din Milano, care dorește să-și păstreze anonimatul, tot crede că autoritățile române s-au depășit la ineficiență.
„Îmi expira buletinul și m-am dus la consulat. S-a întâmplat criza de COVID. Eu pe data de 9 februarie am depus pașaportul la Consulatul român din Milano. Teoretic, în maximum două luni trebuiau să mi-l elibereze. Sincer să fiu, înțeleg situația, criza COVID, dar tot încerc să iau contact cu consulatul, le-am scris și e-mail, i-am sunat și nu reușeșc să obțin nicio legătură cu consulatul de la Milano”, spune dezamăgit bărbatul.
Nu poate să iasă din Italia
Situația asta i-a afectat și munca, bărbatul lucrând ca șofer profesionist.
„Fac curse internaționale, iar cartea de identitate italiană nu-mi este recunoscută pentru călătorii externe și sunt cantonat în Italia. Angajatorul îmi face programul astfel încât să nu trebuiască să fac curse externe, dar nu se poate la infinit. Am nevoie de documente. M-ar fi ajutat o explicație măcar sau să-mi spună care este noul termen de eliberare, să știu ce îi spun și angajatorului meu”, mai spune bărbatul.
Între timp, activitatea consulatului de la Milano s-a reluat, prin urmare, românul nu înțelege de ce nu-i răspunde nimeni la telefon sau la e-mail.
Și fiica sa este în aceeași situație, pentru că a cerut eliberarea documentelor și pentru ea. Practic, sunt blocați în Italia. Bărbatul are drept de ședere în Italia, problema este că nu poate ieși din țară.
„Sunt fără carte de identitate, fără pașaport într-o țară străină. În România nu vin pentru că nu am nevoie să vin acum, că nu am curse spre România, dar tot mi se pare ciudat să nu pot să călătoresc”.
Peste 56 de mii de apeluri de la cetățeni români din străinătate
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) a explicat pentru Libertatea că restricțiile din România și din Italia, țară foarte lovită de pandemia de COVID-19, i-au pus în situația de a nu putea da un termen precis pentru eliberarea documentelor:
„În contextul măsurilor dispuse de autoritățile italiene pentru prevenirea efectelor pandemiei de COVID-19, precum și pe fondul suspendării curselor aeriene către anumite state, printre care și Republica Italiană, livrarea documentelor către misiunile diplomatice și oficiile consulare s-a desfășurat cu dificultate, fiind înregistrate întârzieri. De asemenea, toți cetățenii români ale căror programări au fost anulate în contextul restrângerii activității misiunilor diplomatice și consulare au fost notificați în acest sens și informați că se pot reprograma, cu prioritate, în momentul reluării activității în parametri normali.”
MAE a menționat că din 17 martie, de la instalarea stării de urgență în România, a primit peste 56 de mii de apeluri de la cetățeni români din străinătate, la linia specială dedicată problemelor cauzate de pandemie.
„Cu referire la situația semnalată, MAE subliniază că reprezentanții Consulatului General la României la Milano au rămas pe întreaga perioadă la dispoziția cetățenilor români pentru acordarea de asistență consulară în situații deosebite sau care prezintă un caracter urgent, temeinic justificat (ex.: decese, accidente, acte solicitate de autoritățile locale în contextul pandemiei etc.)”, a mai specificat MAE.