Evenimentul a marcat aderarea completă a celor două ţări la spaţiul Schengen prin eliminarea controalelor la frontierele terestre interne în noaptea de Revelion 2025, după o așteptare care a durat 18 ani, din momentul integrării în Uniunea Europeană.
Astfel, după ce pe 31 martie 2024 România a intrat cu frontierele aeriene şi maritime, acum şi graniţele terestre sunt în Schengen, deci nu vor mai fi controale la pașapoarte la granița cu Bulgaria și Ungaria și nu vor mai fi cozi la TIR-uri și camioane.
Ministrul Predoiu a spus că acum a intrat în vigoare decizia Consiliului JAI din 12 decembrie care a consfințit dreptul României și Bulgariei de a fi state membre Schengen cu drepturi depline.
„Este cu adevărat un moment istoric, un moment plin de semnificații politice, dar și cu consecințe practice deosebite pentru fiecare cetățean român, pentru companiile românești și cele bulgare, pentru companiile care operează în cele două țări, pentru țările noastre și pentru Europa”, a spus Cătălin Predoiu.
Ministrul de Interne a precizat că, acum, integrarea României în Uniunea Europeană „este deplină și irevocabilă”.
„Trăim un moment încărcat de lumină și, deși afară este noapte, suntem la miezul nopții, la cumpăna dintre ani, acest fapt istoric pe care îl împlinim cu toții aduce lumină și bucurie în casele tuturor românilor și bulgarilor. Să primim și să trăim acest moment cu inima deschisă și cu mare încredere în viitorul european al României și al Bulgariei”, a adăugat Predoiu.
Video: MAI
Până acum, toate mașinile și TIR-urile care traversau granița erau supuse unui control obligatoriu. De la 1 ianuarie 2025, după intrarea Bulgariei şi României în spaţiul Schengen, se va trece liber, fără celebra oprire la cabinele de control ale Poliției de Frontieră pentru verificarea documentelor de călătorie.
Practic, călătoriile din România către și dinspre celelalte state membre Schengen vor fi similare unei călătorii în interiorul țării.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 18Cele mai tranzitate puncte de trecere a frontierei erau vama Nădlac II, de la frontiera cu Ungaria, și vama Giurgiu-Ruse, la frontiera cu Bulgaria.
În total, sunt 40 de puncte de graniță unde a fost eliminat controlul.
La frontiera româno-bulgară:
- 11 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Giurgiu, Vama Veche, Ostrov, Negru Vodă, Lipnița, Dobromir, Bechet, Calafat, Călărași, Zimnicea și Turnu Măgurele
- 3 cu specific feroviar: Giurgiu, Negru Vodă și Calafat
- 7 cu specific portuar: Călărași, Oltenița, Giurgiu, Zimnicea, Turnu Măgurele, Corabia și Bechet
La frontiera româno-ungară:
- 12 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Nădlac, Nădlac II, Turnu, Vărșand, Salonta, Borș, Borș II, Valea lui Mihai, Săcuieni, Petea, Urziceni și Cenad
- 5 cu specific feroviar: Carei, Curtici, Salonta, Episcopia Bihor și Valea lui Mihai
Pe Dunărea interioară:
- 2 cu specific portuar: Cernavodă și Brăila
Totuși, în primele şase luni din 2025, va fi aplicată metoda „analizei riscului”. Mai precis, în funcție de analiza de risc și de informațiile pe care le au polițiștii, unele mașini sau TIR-uri vor fi oprite aleatoriu, pentru prevenirea transportului imigranţilor ilegali.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Realist2023 • 01.01.2025, 11:22
Sa recunoastem si lucrurile bune care s-au intamplat in 2024: progresul autostrazilor si intrarea in Schengen. La multi ani !