Mai exact. România nu a implementat în legislația națională o directivă europeană din 2015 care prevede exact cum trebuie calculate și raportate emisiile de gaze cu efect de seră.
Alături de România sunt vizate și alte nouă state, respectiv Austria, Belgia, Cehia, Cipru, Finlanda, Grecia, Letonia, Marea Britanie și Spania.
Calitatea carburanților, ținta finală
Legislația cu pricina urma să fie folosită de către Comisia Europeană pentru urmărirea cantităților de gaze astfel încât mai departe să fie evaluate performanțele producătorilor de carburanți.
Și asta pentru că Uniunea Europeană are și o directivă ce vizează calitatea carburanților.
Termenul-limită pentru implementarea legislației privind raportarea gazelor de seră era 21 aprilie 2017, iar Comisia Europeană a transmis deja scrisori de avertizare țărilor în cauză, inclusiv României.
Transmiterea avizului motivat este un pas procedural, căci România trebuie să ia măsuri în termen de două luni de la primirea acestuia. În caz contrar, țara noastră va fi dată în judecată la Curtea Europeană de Justiție.
Un astfel de proces poate dura ani de zile, dar în cazul în care România pierde ar putea fi obligată la plata unei sume forfetare de 1,8 milioane de euro plus 130.000 de euro pentru fiecare zi de întârziere la transpunerea directivei în lege.
Scandalul emisiilor
Tensiunile privind carburanții vin în contextul în care în anul 2015 grupul german Volkswagen a recunoscut că a trișat la testele de poluare pentru 11 milioane de mașini diesel vândute la nivel global.
Ulterior, scandalul s-a extins și la grupul Daimler, producătorul Mercedes.
Tot în Germania, mai multe orașe vor să interzică mașinile diesel. Pentru a rezolva problema poluării, statul ia în calcul chiar să facă gratuit transportul în comun.