Cuprins:
Noua reglementare permite susținerea examenului pentru Calificarea Profesională Inițială (CPI) în limba engleză.
De ce s-a făcut schimbarea prin care imigranți non-UE devin taximetriști în România
Această măsură a fost introdusă în primăvara anului 2025, inițial doar în București, în cadrul unor sesiuni speciale.
Organizațiile de transport din România au solicitat această modificare de cel puțin cinci ani. Motivul principal a fost lipsa acută de șoferi profesioniști.
Din această cauză, se voia facilitarea importului de șoferi din țări precum Nepal, Sri Lanka, Vietnam și Filipine, unde engleza este vorbită la un nivel acceptabil.
Cum se obțin certificatele CPI
Autoritatea Rutieră Română a publicat baza de întrebări în limba engleză pentru obținerea diverselor certificate, inclusiv CPI marfă/persoane și pentru conducători auto taxi sau în regim de închiriere.
Candidații pot alege limba în care doresc să susțină examenul, în funcție de limba în care au urmat cursul de pregătire.
Examinarea practică în limba engleză este momentan disponibilă doar în București, iar schimbare se aplică și pentru obținerea vizelor taxi sau de închiriere.
Atestarea profesională a conducătorilor auto este esențială pentru exercitarea acestei ocupații.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b5bcf3428e5e332e4b8fd98722a7b7f1.jpg)
Certificatul de calificare profesională inițială (CPI) trebuie actualizat periodic prin obținerea unui Certificat de calificare profesională continuă (CPC). Această cerință este valabilă atât în România, cât și în întreaga Uniune Europeană.
În Germania, examenul pentru atestatul CPI în 8 limbi
Germania a luat o decizie similară în primăvara anului trecut, permițând susținerea examenului pentru atestatul CPI în opt limbi străine, inclusiv română. Această măsură a fost adoptată tot ca răspuns la lipsa de angajați în sectorul transporturilor.
Se preconizează că această schimbare va atrage mai mulți șoferi profesioniști străini în România, ajutând la rezolvarea deficitului de personal din industria transporturilor.
Totodată, ar putea crește diversitatea în rândul șoferilor de taxi și a celor care lucrează pentru platformele de ride-sharing.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_9735d6c18214ba671cab622350969ec4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_07e092e71fe335e4a6f66a6a1f13a1b8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_b91d4d7dd563f3be43df7a76f9026f47.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_b22ec483f132d4330359d79cc5d2d813.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_1b793f98a5b92e2eaf16a0854c5976de.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_977ae7a613c185fff00174de53b4c553.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_689d904a58f99f9c9ac534e4072164a3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_8f93aa321984730fce45c6d5437d00d5.jpg)