În 2021, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia, unde au fost înregistrate doar 18 decese cauzate de accidente rutiere la un milion de locuitori. La polul opus se află România, care numără 93 de decese la un milion de locuitori, mai mult decât dublu faţă de media europeană de 44 decese la un milion.
Aproximativ 19.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier în cursul anului trecut în Uniunea Europeană, o creştere cu 5% faţă de 2020, dar o scădere cu 13% faţă de nivelul de dinaintea pandemiei, în 2019, arată datele publicate luni de Comisia Europeană. În perioada 2019 – 2020, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 17%.
Comparativ cu nivelul de dinaintea pandemiei, respectiv în 2019, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 13% anul trecut, cel mai semnificativ declin, de peste 20% înregistrându-se în Danemarca, Belgia, Portugalia, Polonia şi Lituania. În contrast, în ultimii doi ani, Letonia, Slovenia şi Finlanda au raportat creşteri ale numărului deceselor rutiere.
Per ansamblu, 52% din decesele rutiere au avut loc pe drumurile din mediul rural, faţă de 40% în zonele urbane şi 8% pe autostrăzi. Ocupanţii maşinii (şoferi şi pasageri) au reprezentat 43% din totalul deceselor rutiere, în timp ce procentul a fost de 20% la pietoni, 18% la utilizatorii de motociclete şi mopede şi 10% la biciclişti.
Obiectivul UE până în 2030 este înjumătăţirea numărului persoanelor care îşi pierd viaţa în urma unui accident rutier. La nivelul UE, în ultimul deceniu s-a înregistrat un declin de 36%.
Cei mai mulţi morţi pe şosele sunt bărbaţi (trei din patru – 77%), iar vârstnicii reprezintă mai mult de un sfert (28%) din totalul deceselor rutiere. În timp ce 12% din cei ucişi pe drumurile din UE au între 18 şi 24 de ani, această categorie de vârstă reprezintă doar 7% din populaţia UE. Prin urmare, statistica arată că tinerii sunt cel mai probabil să fie implicaţi în accidente rutiere fatale.