Companiile româneşti au vândut, anul trecut, peste hotare mărfuri în valoare de aproape 55 de miliarde de euro. Sunt datele INS, care arată, încă o dată contribuţia, semnificativă a companiilor din sectorul auto, responsabile pentru aproape jumătate din exporturi. În ciuda creşterii acestora, România rămâne dependentă de importuri. În 2015, firmele locale au cumpărat din străinătate mărfuri de aproape 63 de miliarde de euro, ceea ce a adâncit deficitul comercial la peste 8,3 miliarde de euro.
Altfel spus, încă sunt mai mari „cumpărăturile” țării față de vânzările pe care le facem în străinătate, dar acest lucru este explicat de specialiști prin faptul că importăm o mare cantitate de materii prime și piese pentru a putea exporta înapoi echipamente complete. Creșterea economică a unei țări se bazează în principal pe trei piloni: producție, exporturi și/sau consum.
Dacă în 2007-2008 duduiau motoarele consumului și importam orice, iată că acum exportăm masiv mașini și tot felul de utilaje sau piese auto. Concret, vindem și cumpărăm în special mașini și echipamente de transport (44,5% la export și 37,3% la import), alte produse manufacturate (32,8% la export și respectiv 31% la import), produse agroalimentare și tutun (8,8% la export; 8,5% la import) și produse chimice (4,9% la export; 13,7% la import.