Această politică este un pilon esențial al planurilor UE de combatere a creșterii emisiilor din transporturi și de accelerare a trecerii la vehiculele electrice, în contextul în care blocul comunitar se străduiește să reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră la nivelul întregii economii cu 55% până în 2030, față de nivelurile din 1990.
Propunerea privind emisiile auto, făcută de Comisia Europeană anul trecut, ar impune reducerea cu 100% a emisiilor de dioxid de carbon (CO2) ale mașinilor noi până în 2035, ceea ce ar face imposibilă vânzarea de vehicule alimentate cu combustibili fosili în UE începând cu această dată.
Miniștrii din statele membre ale UE intenționează să ajungă la un acord asupra poziției lor săptămâna viitoare, înainte de a negocia legea finală cu Parlamentul European – care a susținut interdicția aplicabilă din 2035 printr-un vot dat luna aceasta.
Într-un document distribuit în rândul statelor UE, cele cinci țări au solicitat, în schimb, reducerea cu 90% a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor până în 2035 și atingerea obiectivului de 100% până în 2040. Potrivit acestora, vehiculele utilitare ușoare ar trebui să atingă o reducere de 80% a emisiilor de CO2 până în 2035 și de 100% până în 2040, în loc de reducerea de 100% până în 2035 propusă de Comisie.
„Trebuie stabilite perioade de tranziție adecvate și adaptate”, scrie în documentul consultat de Reuters, care invocă și necesitatea de a extinde infrastructura de încărcare electrică.
Un oficial bulgar, carea dorit să-și păstreze anonimitatea, a precizat că politicile climatice trebuie să ia în considerare factori economici și sociali, cum ar fi „diferențele semnificative” în ceea ce privește puterea de cumpărare între țările UE.
Bruxellesul consideră că anul 2035 este crucial deoarece durata medie de viață a mașinilor noi este de 15 ani – astfel, o interdicție ulterioară ar împiedica UE să atingă un nivel net de zero emisii până în 2050, o etapă globală despre care oamenii de știință spun că ar evita schimbările climatice dezastruoase.
Unele guverne din UE au sprijinit ținta impusă pentru 2035, însă ministrul german de finanțe a declarat săptămâna aceasta că țare sa – cea mai mare piață auto din UE – nu îl va susține. Germania este, de altfel, atât unul dintre cei mai mari producători de mașini diesel, cât și una dintre cele mai importante piețe pentru vehiculele pe motorină.
Mari companii auto precum Ford și Volvo Cars au susținut public planul Executivului european, în timp Volkswagen își propune să nu mai vândă mașini cu motoare cu combustie internă (care funcționează cu benzină sau motorină) în Europa până în 2035.
Dar marile grupuri din industrie, inclusiv Asociația Constructorilor Europeni de Automobile, s-au opus obiectivului „2035′, invocând îngrijorări precum implementarea incertă a încărcătoarelor.
Blocul comunitar negociază o altă lege care obligă țările membre să instaleze în acest deceniu milioane de încărcătoare pentru vehiculele electrice.
Foto: Profimedia Images
La ce secție de votare votezi duminică și cum poți vota dacă nu ești în localitatea de domiciliu pe 24 noiembrie la alegerile prezidențiale!