În mod normal, există două perioade de soldări într-un an: 15 ianuarie – 15 aprilie și 1 august – 31 octombrie. În aceste perioade, companiile au voie să vândă produse sub prețul de achiziție.
În acest an, reducerile au început să apară în mall-uri și în promoțiile online încă de la jumătatea lunii iulie, pentru a stimula vânzările afectate și ele de criza sanitară.
S-a dublat vânzarea de piscine
La eMAG, cel mai mare retailer online din România, vânzările au crescut cu 30% peste nivelul înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut.
Principalele achiziții sunt reprezentate de frigidere, aparate de aer condiționat, băuturi, alimente, elemente de decorațiuni și haine.
Față de anul trecut, se cumpără acum mai multe produse home & deco.
Vânzările de piscine au crescut de două ori, la fel ca și mobilierul de grădină.
Creșteri spectaculoase au avut loc și pentru filtrele de apă, produsele de iluminat sau îngrijirea casei ori a grădinii.
La mobilă și saltele vânzările au crescut cu 80%, iar vânzările de lenjerii de pat, covoare și perne s-au dublat.
eMag este deținut în proporție de 80% de grupul sud-african Naspers, iar restul de 20% sunt controlate de omul e afaceri Iulian Stanciu, care este și directorul general.
Cresc vânzările de laptopuri
Lanțul de magazine Flanco consemnează, în această perioadă, creșterea vânzărilor de laptopuri, produse de îngrijire personală și de bucătărie.
Pe lângă acestea, cel mai bine se vând, în continuare, televizoarele, smartphone-urile, aparatele frigorifice și mașinile de spălat.
Oamenii evită mall-urile
Concomitent, a crescut ponderea vânzărilor online față de vânzările în magazine.
Deocamdată, românii sunt preocupați mai mult de vacanță; traficul în magazine este scăzut, în unele centre comerciale atingându-se niveluri îngrijorătoare de trafic de -40% față de 2019. Ne așteptăm însă ca la final de august, produsele noastre care susțin școala online – notebook-uri, tablete, smartphone-uri și imprimante – să crească încă o dată.
Dragoș Sîrbu, directorul executiv al Flanco Retail
Sîrbu se așteaptă ca, odată cu venirea toamnei, să crească și cererea online.
Acesta spune că magazinele stradale vor fi mai puțin afectate de criză. În schimb, ar urma să se mențină atitudinea rezervată față de mall-uri.
Principalul competitor al Flanco este grupul Altex, deținut de omul de afaceri Dan Ostahie. Altex controlează lanțul de magazine cu același nume, dar și lanțul Media Galaxy și o serie de producători de electronice. Reprezentanții Altex nu au dorit să comunice date referitoare la vânzările din această perioadă.
Noile modele de smartphone-uri se lasă așteptate
În această perioadă a anului avea loc, de obicei, târgul de electronice de la IFA Berlin, prilej pentru marile companii de electronice să lanseze noi modele de smartphone-uri sau televizoare. Anul acesta, târgul a fost mutat între 3 și 5 septembrie și va fi deschis doar presei și unui număr foarte redus de vizitatori.
Acest lucru a făcut ca mai multe companii să anunțe deja online noile produse: Google a lansat telefonul Pixel 4A, Samsung a lansat noua gamă Note 20, iar OnePlus a adus pe piață modelul Nord.
Dragoș Sîrbu spune că lansările de noi generații de televizoare au continuat ca până acum, însă s-au remarcat ușoare întârzieri la noile generații de telefoane inteligente.
Vânzările de haine explodează pe internet
La Fashion Days, o aplicație de haine și accesorii deținută tot de eMAG, vânzările au crescut în iulie cu 110%, datorită evenimentului “Xmas în July”, a precizat pentru Libertatea Robert Berza, directorul executiv al Fashion Days.
Acesta spune că vânzările online de haine, încălțăminte și accesorii vor crește de la o pondere de 10% din totalul pieței de fashion la 25%. Cauza: oamenii merg mai puțin la mall.
În perioada următoare, oficialul se așteaptă să se majoreze comenzile de haine și încălțăminte pentru copii, odată cu apropierea începerii școlii.
Berza estimează ca întreaga piață de fashion să scadă cu 20% în perioada iulie-decembrie, însă prevede pentru compania sa un potențial de creștere de 75-80%.
Principalul competitor al Fashion Days este retailerul online About You, deținut de Otto Group din Germania.
Pe lângă acestea, tot mai multe grupuri care se concentrau pe vânzări în magazine își focusează eforturile pe vânzările online, așa cum e cazul grupului spaniol Inditex, care deține brandurile Zara, Bershka, Pull & Bear, Oysho sau Stradivarius.
Promoții la mâncare
Și la aplicațiile prin care se comandă mâncare online există “solduri”. Acestea sunt de genul voucherelor oferite, livrare gratuită sau campanii de tipul 1+1 gratis.
În fapt, aplicațiile de mâncare sunt unii dintre marii “câștigători” ai pandemiei.
Aplicația Tazz a consemnat comenzi mai mari lună de lună, iar față de ianuarie creșterea este de 600%. Față de luna iunie creșterea este de 30%, iar față de aceeași perioadă a anului trecut creșterea este de 800%, spune Mihai Brenda, directorul operațional al companiei.
Tazz este deținută de eMAG și este fosta aplicație EuCeMananc, dar rebranduită după ce retailerul online a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni.
Pe lângă Tazz, în țara noastră mai activează o serie de grupuri internaționale: Glovo, Takeaway și Food Panda. Mai activa și Uber Eats, dar aceasta s-a retras din țară.
Crește nivelul plăților cu cardul
Pe lângă schimbarea tendințelor în privința produselor cumpărate, retailerii au constatat și creșterea plăților cu cardul, după ce autoritățile au avertizat populația să evite plata cash pentru a reduce riscul contractării noului coronavirus.
La eMag, plata cu cardul a ajuns la 55% din totalul comenzilor. Nivelul este chiar de 85% în cazul clienților care au abonament de fidelitate Genius.
În cazul Tazz, plata cu cardul reprezintă acum 65% din total, iar la Fashion Days aceasta a ajuns la 45%, față de 33%, cât era la începutul anului.
Atenție la prețuri!
Soldările sunt reducerile de stocuri și se fac de obicei la electronice, haine, încălțăminte, dar și la cosmetice sau produse de uz casnic. Reducerile de stocuri sunt însoțite de obicei de scăderi de prețuri.
În ultimii ani, reducerile oferite în România au intrat în colimatorul autorităților, după ce au fost constatate “reduceri din pix”, care nu există în realitate.
Un studiu realizat de Consiliul Concurenței arăta în 2017 că 80% dintre promoțiile practicate de magazine online din România în perioada de Black Friday erau false.
Ce să faci ca să nu te păcălești
Sorin Mierlea, președintele asociației Infocons, care se ocupă de protejarea drepturilor consumatorilor, are o serie de sfaturi pentru români:
- indiferent de reduceri, nu se pot reduce drepturile. Astfel, garanția nu trebuie să fie mai mică de 2 ani la electronice, iar produsul nu trebuie să aibă alte caracteristici decât cele specificate de producător.
- Produsele trebuie să fie etichetate în limba română, inclusiv specificațiile tehnice.
- Electronicele și electrocasnicele care au stat pornite în magazine trebuie să aibă o garanție suplimentară pentru perioada cât au funcționat sau o reducere suplimentară, aferentă unui produs desigilat.
- Prețul produselor aflate la promoție trebuie să fie mai mic decât cel mai mic preț din ultimele 30 de zile.
Condiții stricte
Ordonanța de Urgență 99/2000 impune o serie de condiții stricte pentru soldări.
Mai exact, furnizorii trebuie plătiți în avans cu 30 de zile, iar stocul de mărfuri destinat soldării trebuie constituit cu cel puțin 15 zile înainte.
Stocul nu poate să fie reînnoit după constituire și nici în cursul perioadei.
În fine, tot cu 15 zile înainte de începerea soldărilor firmele trebuie să notifice primăriile pe raza cărora se află magazinul cu produse.
În cazul vânzărilor de lichidare și soldare, dacă acestea se realizează în pierdere, atunci costurile de achiziție pot fi deduse din punct de vedere fiscal.
La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!