Informațiile vin în contextul în care mai multe țări au fost indicate ca „spălând” petrolul rusesc și reexportând apoi carburanți rafinați din țiței siberian.
Cuprins:
Turcia și India, mari rafinori de petrol rusesc
Astfel, în primele 11 luni din 2024, importurile de motorină din Turcia s-au ridicat la 613.911 tone, acestea crescând de la un total de 480.264 de tone în tot anul 2023.
Concomitent, importurile din India s-au redus de la 941.234 de tone în anul 2023 până la 158.217 tone în intervalul ianuarie-noiembrie 2024.
Reamintim, Turcia și India au fost indicate într-un raport de anul trecut ca fiind unele dintre statele care importă masiv țiței din Rusia, alături de China.
România era atunci indicată direct ca importând carburanți produși în Turcia din petrol rusesc.
Arabia Saudită, creștere de patru ori a livrărilor
Datele mai arată și o serie de schimbări puternice în fluxurile de carburanți.
Arabia Saudită, unul dintre cei mai mari producători de petrol din lume, și-a crescut livrările de la 174.674 de tone în anul 2023 la 716.855 de tone în primele 11 luni ale anului trecut.
Importuri de trei ori mai mari din Grecia
Concomitent, Grecia și-a crescut livrările de la 87.279 de tone în 2023 la 222.160 de tone, o majorare de aproape trei ori, conform datelor INS.
Grecia a fost, la rândul său, acuzată că ajută Rusia, deoarece flota sa de petroliere transportă petrol rusesc, iar acesta este ulterior transbordat către alte nave în largul coastelor grecești sau în apropiere de Cipru, pentru a evita sancțiunile și a acoperi sursa.
Ucraina a cerut de mai multe ori Greciei să ia măsuri în această privință, dar fără succes.
Armatorii greci, prietenii lui Putin
Bloomberg scria în noiembrie că un milion de barili de motorină, păcură și produse petroliere erau schimbate de la o navă la alta în fiecare lună în dreptul insulelor grecești Lesbos și Chios, alte zone folosite fiind Golful Laconian din peninsula Pelopones și în dreptul portului italian Augusta, din Sicilia.
Conform firmei de consultanță Vortexa, citată de site-ul Maritime-Executive.com, armatorii greci sunt jucători cruciali pentru transportul de petrol rusesc către Turcia și India, iar în luna februarie 2025, aceștia lucrau la maximumul ultimelor 12 luni.
Egiptul a urcat uluitor
Concomitent, Egiptul a urcat uluitor, de la zero livrări de motorină către România acum doi ani la 151.208 tone în perioada ianuarie-noiembrie 2024.
Egiptul este unul dintre cei mai mari producători de petrol din lume din afara OPEC – Organizația Statelor Producătoare și Exportatoare – dar consumul său depășește producția internă: produce 682.000 de barili pe zi și consumă 877.000 de tone, conform site-ului Worldmeters.info.
Scăderea livrărilor din Italia și Israel
Au scăzut însă la jumătate livrările din Israel, de la 193.172 de tone în 2023 la 108.077 de tone în primele 11 luni ale anului trecut, în vreme ce importurile din Italia s-au prăbușit de aproape zece ori, de la 328.295 de tone la 35.540 de tone.
În fine, România a importat 87.279 de tone de motorină din Statele Unite în primele 11 luni din 2024, acestea înlocuind practic importurile de 67.458 de tone din Kuweit, importate în 2023.
Cât livrează România în Ucraina
Pe de altă parte, au scăzut livrările diesel din țara noastră către Ucraina și Moldova. Dacă în urmă cu doi ani România livra 147.070 de tone de motorină în Ucraina, în primele 11 luni din 2024, țara noastră exporta 107.374 de tone.
Către Republica Moldova, fluxul a scăzut de la 520.613 tone în 2023 la 494.789 de tone în 2024.
România a livrat însă mai multă benzină: 273.000 de tone în Ucraina și 287.434 de tone în Moldova în 2024, față de 251.049 de tone în 2023 și, respectiv, 290.845 de tone.
România este unul dintre principalii furnizori de carburanți în Ucraina, atât prin exporturile directe, cât și prin exporturile făcute de companii străine prin intermediul infrastructurii noastre.