Cu un buget de 5,4 milioane de euro și o suprafață de aproximativ o mie de metri pătrați, pavilionul românesc nu surprinde cu nimic și conturează imaginea unei țări care nu are prea multe lucruri cu care să se laude.
Ambientul este unul destul de sărăcăcios, arată cei de la Newsweek. Pe niște ecrane imense rulează imagini cu locurile pitorești ale României, dar și prezentări sumare ale unor artiști și cercetători celebri, precum Brâncuși, Enescu sau Antipa. Vizavi de ecrane este un bar sec și fără personalitate, plin cu sticle de apă minerală, unde vizitatorii se pot opri să deguste diversele sortimente, după cum arăta Libertatea într-un reportaj din octombrie 2021.
Pe lângă diversele prezentări ocazionale ale unor tradiții populare, concerte simfonice sau ateliere de desen, singura constantă a pavilionului este un pian însingurat într-un colț de cameră.
În ciuda faptului că există și alte produse românești demne de promovat în lume, la un eveniment la care au participat ambasadorul României în Emiratele Arabe Unite, Adrian Măcelaru, și consulul general al României în Dubai, Nicoleta Teodorovici, au fost expuse caviar și vodca ucraineană, notează publicația Newsweek.
Pavilionul Ungariei promovează tot apa
Statele vecine României au apelat la simboluri și tradiții similare cu ale noastre, însă au reușit să realizeze prezentări mai dinamice.
De pildă, Ungaria a organizat un pavilion cu un design exterior în care predomină lemnul și te duce cu gândul la natură și relaxare. Tematica e similară cu cea românească: Aqua Roots („rădăcinile apei”, n.r.). Cu alte cuvinte, ungurii promovează tot apa, numai că se concentrează atât pe turismul balnear, cât și pe apele minerale.
Conceptul lor este de a-i invita pe vizitatori să experimenteze un sfârșit de zi relaxant, cu un pahar de vin dulce de Tokaj și un meniu cu preparate tradiționale ungurești, precum biftec tartar, supă gulaș, papricaș de pui și tort Eszterházy. Însă la restaurantul organizat în cadrul pavilionului, meniul se schimbă la fiecare șase săptămâni.
Sârbii au dat viață unui om preistoric la Expo 2020 Dubai
Serbia își promovează potențialul creator, îndemnându-și vizitatorii să descopere de ce este cunoscută și drept „Silicon Valley din Balcani”. Pavilionul sârbesc combină elementele de tradiție cu dezvoltările tehnologice: „conectează moștenirea culturii Vinča cu Serbia modernă, avansată digital”, se arată și în descrierea oficială.
Pe 11 decembrie 2021, la pavilionul sârbesc a avut loc premiera mondială a Digital Metahuman (Meta-omului digital, n.r.). Pentru prima oară în istorie, vizitatorii au putut să interacționeze cu chipul 3D autentic, mobil și receptiv al unui om care a trăit în preistorie și a murit pe malurile Dunării în urmă cu 10.000 de ani, după cum relata Euronews.
Cercetătorii sârbi au combinat informațiile provenind din osteologie, ADN și alte procese medico-legale nu doar pentru a crea un chip 3D realist al unui om preistoric, ci și pentru a-l anima. Despre omul din Neolitic readus digital la viață de sârbi se știe că a murit în jurul vârstei de 50 de ani, că avea 1,78 metri înălțime, 70 de kilograme și avea o dietă pe bază de pește.
Bulgaria a mizat pe tradiția trandafirilor, iar Ucraina, pe tehnologia viitorului
Nu la fel de spectaculos, Bulgaria se prezintă la Expo 2020 Dubai drept „The Land of Roses” (Tărâmul trandafirilor, n.r.), făcând apel la produse din flori care i-au făcut cunoscuți, precum uleiuri, dulcețuri și creme. Vizitatorii pavilionului pot pleca într-o plimbare virtuală într-un lan de trandafiri, prin intermediul tehnologiilor 3D mapping.
Ucraina este promotoarea unui stil de viață smart și al dezvoltărilor sustenabile la Expo 2020 Dubai. Printre atracțiile pavilionului se află un lan de grâu, construit din spice reale și digitale, care le permit vizitatorilor să respire aer proaspăt, cu miresmele lanurilor de grâu ucrainene. De asemenea, ucrainenii au construit un robot interactiv, care poate realiza băuturi.
Organizatorii World Expo Dubai au anunțat că până la început de februarie au avut 11 milioane de vizitatori, cei mai mulți din India, Arabia Saudită, Germania și Rusia. Expoziția rămâne deschisă până la finalul lui martie.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro