Ratingul României a fost scăzut din cauza incertitudinii politice crescute, în urma anulării alegerilor prezidențiale și a polarizării politice, iar în aceste condiții, Fitch estimează o creștere a deficitului bugetar și o creștere rapidă a datoriei publice.

Ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, a reacționat miercuri, după revizuirea ratingului de țară făcut de Fitch, și a spus că avem o perspectivă negativă care, cumva, trage un semnal de alarmă.

Și economiștii au reacționat la aflarea veștii și au tras un semnal de alarmă, spunând că „suntem la un pas de junk”.

Agențiile de rating de credit au unul dintre cele mai importante roluri pe piețele financiare și sunt instituții care evaluează puterea financiară a marilor debitori la scară largă, de obicei companii, entități sau guverne.

Ele analizează și evaluează în special capacitatea acestora de a-și îndeplini obligațiile financiare.

Riscul de credit arată cât de probabil este pentru un debitor să nu își îndeplinească obligațiile de a rambursa un împrumut.

Aceste evaluări oferă investitorilor o indicație cu privire la probabilitatea ca acele datorii să fie rambursate.

Cum funcționează agențiile de rating de credit și ce reprezintă evaluările/ratingurile

Un rating de credit emis de o agenție de rating este o evaluare a solvabilității titlurilor de valoare emise de corporații, guverne sau alte entități, informează Clear Tax.

Ratingurile atribuite acestor titluri sunt, de obicei, reprezentate prin coduri precum AAA, AAB, Ba3, CCC etc.

Acestea sunt similare unui sistem de notare, în care cel mai mare rating, AAA, este acordat unui debitor cu cea mai mare probabilitate de a-și rambursa datoriile.

Astfel, AAA este considerat unul dintre cele mai sigure titluri de datorie de achiziționat.

Este general acceptat că titlurile de valoare cu rating AAA și AA au un risc de nerambursare mai mic de 1%, iar probabilitatea de nerambursare crește pentru fiecare rating ulterior.

Ratingurile de BB sau mai mici sunt note speculative care denotă un risc de credit mai mare sau un risc de neplată pentru titlul de bază, dar acest lucru vine adesea cu o rentabilitate potențial mai mare a investiției inițiale.

Funcțiile principale ale unei agenții de rating de credit

În principiu, sunt trei mari funcții importante pe care le are o agenție de rating de credit:

  • Colectarea datelor financiare esențiale pentru luarea deciziilor privind împrumuturile și asigurările
  • Evaluarea statistică necesară pentru atribuirea unui rating unui debitor care se împrumută
  • Oferirea investitorilor de către această agenție a unei analize obiective a capacității organizației de a rambursa datoriile.

Importanța ratingurilor de credit

Ratingul de credit reprezintă o evaluare analizată obiectiv a solvabilității debitorului. Prin urmare, acest „scor” influențează costurile pe care companiile sau guvernele le suportă pentru a împrumuta bani.

O retrogradare, cu alte cuvinte, reduce valoarea obligațiunilor și crește ratele dobânzilor.

Aceste modificări influențează, la rândul lor, sentimentul general al investitorilor cu privire la compania sau țara debitoare.

Dacă o companie este percepută ca având dificultăți financiare și ratingul său este redus, investitorii pot cere randamente mai mari pentru a împrumuta firma, considerând-o o investiție mai riscantă.

În mod similar, dacă politicile economice și politice ale unei țări sunt considerate nesigure, agențiile globale de rating îi retrogradează calificativele, influențând astfel fluxul de investiții către acel stat.

La un nivel macroeconomic, aceste schimbări afectează politicile economice ale unei națiuni.

O aprobare din partea unei agenții de rating de încredere facilitează accesul la finanțare pentru țările și instituțiile financiare care emit obligațiuni.

Practic, acest rating transmite investitorilor că o firmă are un istoric solid și oferă o indicație privind probabilitatea ca aceasta să își ramburseze datoriile.

Cele trei mari agenții de rating de credit

La nivel global, grupul Standard & Poors (S&P), Moodys și Fitch Group sunt recunoscute drept cele trei mari agenții de rating de credit, potrivit IG.

În ceea ce privește acceptabilitatea și influența, acestea dețin colectiv o cotă de piață globală de 95%, conform unui raport CFR din SUA, din anul 2015.

Industria ratingurilor de credit din India a evoluat, de asemenea, odată cu apariția unor agenții profesioniste și competente, precum CRISIL, ICRA, ONICRA, CARE, CIBIL, SMERA și altele.

Moodys

Moodys (MCO) este prima dintre cele trei mari agenții de rating de credit și a fost fondată în 1909.

Moodys este listată pe Bursa de Valori din New York (NYSE) și face parte și din indicele S&P 500 – care măsoară performanța celor 500 cele mai mari companii din SUA.

Moodys oferă ratinguri atât pentru calitatea investițională, cât și pentru calitatea speculativă – cu calitatea investițională variind de la Aaa la Baa și calitatea speculativă variind de la Ba la C. Aceasta este ușor diferită de scala de ratinguri utilizată de S&P și Fitch.

Moodys adaugă modificatori numerici de 1, 2 și 3 la clasificările sale de rating de la Aa până la Caa, ceea ce schimbă puterea ratingului.

Numărul 1 indică faptul că ratingul se află în partea superioară a clasificării, în timp ce 2 este în mijloc și 3 este la finalul scalei.

Standard and Poors (S&P)

Standard and Poors (S&P), așa cum este cunoscut în prezent, a fost fondat în 1941.

Compania este o filială a S&P Global, care este listată pe NYSE și face parte din indicele S&P 500.

Ca agenție de rating, S&P furnizează cercetări financiare și analize pentru o gamă largă de titluri de valoare și piețe, inclusiv obligațiuni, acțiuni, companii și mărfuri.

S&P folosește un sistem de rating ușor diferit față de Moodys. De exemplu, S&P folosește modificatori precum „+” sau „–” pentru a denota un rating de o calitate superioară în cadrul aceleiași categorii și aplică acești modificatori la ratinguri de la AA la CCC.

Cu ratingurile S&P, participanții pe piață ar prefera, cel mai probabil, să cumpere obligațiuni sau împrumuturi clasificate între AAA și BBB- direct, deoarece acestea au șanse mai mari ca împrumutatul să nu intre în default cu obligațiile sale de rambursare.

Titlurile de valoare clasificate ca BBB- pot adesea oferi un randament mai atractiv pentru investiția inițială datorită riscului de default ușor mai mare decât alte titluri de valoare cu rating investițional.

Aceste investiții ar putea fi mai potrivite pentru participanții pe piață cu un apetit mai mare pentru risc sau care preferă titluri de valoare care ar putea fi puțin mai volatile.

Obligațiunile și alte titluri de valoare clasificate ca BB+ sau mai jos sunt cunoscute sub denumirea de high yield (randament mare), deoarece riscurile sunt mai mari decât la titlurile de valoare de grad investițional, dar și potențialele randamente sunt mai mari. De aceea, aceste ratinguri sunt cunoscute ca speculative.

Fitch Ratings

Fitch Ratings a fost fondată în 1914 și compania este o filială a Hearst Communications. Deoarece Hearst Communications este o companie privată, investitorii și traderii nu pot să cumpere acțiuni ale acestei companii pe bursă.

Fitch Ratings aplică aceiași modificatori ca S&P, respectiv „+” sau „–”, pentru ratingurile lor, pentru a indica un rating de calitate mai înaltă în cadrul aceleiași categorii de la AA la CCC.

Ratingurile Fitch indică dacă există un risc de default pe obligațiunile subiacente, împrumuturi sau alte obligații financiare.

Cu Fitch, participanții pe piață pot alege să cumpere sau să investească în titluri de valoare clasificate între AAA și BBB- direct, deoarece acestea au cel mai mic risc de default și sunt considerate opțiunea „cea mai sigură” pentru a obține un randament din investiția inițială.

 
 

Urmărește-ne pe Google News