Cuprins:
Laurenţiu Alexandru Păştinaru, preşedintele ANPM: ,,Peste 1.500 de kilometri de şosele şi căi ferate au primit acord de mediu, în 2024, urmând să fie construite în anii următori, conform datelor Direcţiei Controlul Poluării şi Reglementări, din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM). Alţi aproximativ 1.000 de kilometri de infrastructură rutieră şi feroviară se află în procedură de evaluare a impactului asupra mediului, în vederea emiterii sau revizuirii actelor de reglementare.”
Creşterea proiectelor de infrastructură
Raportul anual al Serviciului Autorizări şi Evaluare Impact din cadrul ANPM arată că în 2023 au fost în derulare 18 proiecte de infrastructură rutieră propuse de CNAIR şi şapte de infrastructură feroviară ale CFR. De asemenea, au fost evaluate patru proiecte de navigaţie, unul de ecologizare a Dunării, unul de prospecţiuni geologice, patru de telecomunicaţii şi două pentru amenajare hidroenergetică.
Păştinaru a subliniat creşterea numărului de proiecte de infrastructură de la an la an, menţionând că aproape 2.500 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres şi căi ferate au fost în procedură de evaluare în 2023. Din acestea, 60% au fost finalizate cu acorduri de mediu sau revizuiri, iar 40% sunt încă în procedură.
În domeniul infrastructurii rutiere, au fost finalizate acorduri de mediu pentru aproape 760 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres. Proiectele de infrastructură feroviară finalizate însumează peste 740 de kilometri.
Preşedintele ANPM a explicat importanţa muncii Direcţiilor Controlul Poluării şi Reglementări şi Conservarea Naturii, Biodiversitate în evaluarea impactului asupra mediului pentru proiectele majore. Procesul implică analiza tehnică, verificarea amplasamentelor, participarea la Comisiile de Analiză Tehnică şi considerarea propunerilor din dezbaterile publice.
Proiecte rutiere evaluate
Dintre proiectele rutiere evaluate, se numără:
- Autostrada de centură Bucureşti (100,9 km) – finalizat
- Drum expres Bacău – Piatra Neamţ (51 km) – finalizat
- Autostrada Sibiu – Piteşti (122,110 km) – finalizat
- Drum expres Brăila – Galaţi (10,768 km) – finalizat
- Drum expres Focşani-Brăila (73,524 km) – finalizat
- Autostrada Baia Mare-Suceava, lot II Bistriţa-Vatra Dornei (62,137 km) – în procedură
- Autostrada Bucureşti – Alexandria (77,02 km) – în procedură
- Autostrada Braşov- Oradea, sector Ogra- Borş (255,39 km) – finalizat
- Modernizare DN 71 Bâldana (44,130 km) – finalizat
- Drum expres Buzău – Brăila (112,440 km) – în procedură
- Drum expres Bucureşti – Târgovişte (62,21 km) – în procedură
- Drum expres DN 7C – Transfăgărăşan (26,8 km) – în procedură
- Autostrada Lugoj – Deva (139,132 km) – finalizat
- Drum expres Găeşti – Ploieşti (81,576 km) – în procedură
- Autostrada Filiaşi – Drobeta Turnu Severin (82,658 km) – în procedură
- TransRegio Brăila-Slobozia-Drajna-A2 şi Chiciu-Drajna (170,9 km) – în procedură
- Autostrada Buzău-Focşani (82,44 km) – finalizat
- Autostrada Focşani- Bacău (95,902 km) – în procedură
Proiecte feroviare evaluate
Printre proiectele feroviare evaluate se numără:
- Reabilitarea liniei de cale ferată Focşani-Roman (147,7 km) – finalizat
- Reabilitarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj-Focşani (142,39 km) – finalizat
- Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reşiţa Nord-Timişoara Nord cu extensie Voiteni-Stamora Moraviţa-Frontieră (117,977 km) – finalizat
- Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Craiova (203,7 km) – finalizat
- Modernizarea liniei de cale ferată Coşlariu – Cluj-Napoca (106,35 km) – în procedură
- RK linia CF şi aparate de cale, Linia 702 Fir II, Buzău – Făurei (38,60 km) – în procedură
- Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, tronsonul Braşov – Sighişoara (130,279 km) – finalizat
Aceste proiecte reprezintă un pas important în dezvoltarea infrastructurii României. Finalizarea lor va îmbunătăţi semnificativ conectivitatea între regiuni, va reduce timpul de călătorie şi va stimula dezvoltarea economică.
Perspective de viitor
Cu aproape 2.500 de kilometri de infrastructură rutieră şi feroviară în diverse stadii de evaluare şi aprobare, România se pregăteşte pentru o modernizare semnificativă a reţelei sale de transport. Acest lucru va avea un impact pozitiv asupra mobilităţii, comerţului şi calităţii vieţii cetăţenilor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
Realist2023 • 13.01.2025, 17:45
Ne-au trebuit 30 de ani ca sa descoperim ca infrastructura este coloana vertebrala a unei tari ! In context, sa ne amintim ca 1) in vremea lui Ceausescu eram niste sarantoci (confirma zilele trecute pana si Jiji Becali !) si 2) n-am fost in stare sa construim mai nimic serios pana cand nu au venit banii UE ! Asa ca nu va mai uitati in gura securicilor ceausisti care ne incanta cu "bogatiile fara seaman in lume" pe care ni le fura "strainii". Romanii care au firme prin strainatate inseamna ca-i jefuiesc pe localnici ???