Laurenţiu Alexandru Păştinaru, preşedintele ANPM: ,,Peste 1.500 de kilometri de şosele şi căi ferate au primit acord de mediu, în 2024, urmând să fie construite în anii următori, conform datelor Direcţiei Controlul Poluării şi Reglementări, din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului (ANPM). Alţi aproximativ 1.000 de kilometri de infrastructură rutieră şi feroviară se află în procedură de evaluare a impactului asupra mediului, în vederea emiterii sau revizuirii actelor de reglementare.”

Creşterea proiectelor de infrastructură

Raportul anual al Serviciului Autorizări şi Evaluare Impact din cadrul ANPM arată că în 2023 au fost în derulare 18 proiecte de infrastructură rutieră propuse de CNAIR şi şapte de infrastructură feroviară ale CFR. De asemenea, au fost evaluate patru proiecte de navigaţie, unul de ecologizare a Dunării, unul de prospecţiuni geologice, patru de telecomunicaţii şi două pentru amenajare hidroenergetică.

Păştinaru a subliniat creşterea numărului de proiecte de infrastructură de la an la an, menţionând că aproape 2.500 de kilometri de autostrăzi, drumuri expres şi căi ferate au fost în procedură de evaluare în 2023. Din acestea, 60% au fost finalizate cu acorduri de mediu sau revizuiri, iar 40% sunt încă în procedură.

În domeniul infrastructurii rutiere, au fost finalizate acorduri de mediu pentru aproape 760 de kilometri de autostrăzi şi drumuri expres. Proiectele de infrastructură feroviară finalizate însumează peste 740 de kilometri.

Preşedintele ANPM a explicat importanţa muncii Direcţiilor Controlul Poluării şi Reglementări şi Conservarea Naturii, Biodiversitate în evaluarea impactului asupra mediului pentru proiectele majore. Procesul implică analiza tehnică, verificarea amplasamentelor, participarea la Comisiile de Analiză Tehnică şi considerarea propunerilor din dezbaterile publice.

Proiecte rutiere evaluate

Dintre proiectele rutiere evaluate, se numără:

  1. Autostrada de centură Bucureşti (100,9 km) – finalizat
  2. Drum expres Bacău – Piatra Neamţ (51 km) – finalizat
  3. Autostrada Sibiu – Piteşti (122,110 km) – finalizat
  4. Drum expres Brăila – Galaţi (10,768 km) – finalizat
  5. Drum expres Focşani-Brăila (73,524 km) – finalizat
  6. Autostrada Baia Mare-Suceava, lot II Bistriţa-Vatra Dornei (62,137 km) – în procedură
  7. Autostrada Bucureşti – Alexandria (77,02 km) – în procedură
  8. Autostrada Braşov- Oradea, sector Ogra- Borş (255,39 km) – finalizat
  9. Modernizare DN 71 Bâldana (44,130 km) – finalizat
  10. Drum expres Buzău – Brăila (112,440 km) – în procedură
  11. Drum expres Bucureşti – Târgovişte (62,21 km) – în procedură
  12. Drum expres DN 7C – Transfăgărăşan (26,8 km) – în procedură
  13. Autostrada Lugoj – Deva (139,132 km) – finalizat
  14. Drum expres Găeşti – Ploieşti (81,576 km) – în procedură
  15. Autostrada Filiaşi – Drobeta Turnu Severin (82,658 km) – în procedură
  16. TransRegio Brăila-Slobozia-Drajna-A2 şi Chiciu-Drajna (170,9 km) – în procedură
  17. Autostrada Buzău-Focşani (82,44 km) – finalizat
  18. Autostrada Focşani- Bacău (95,902 km) – în procedură

Proiecte feroviare evaluate

Printre proiectele feroviare evaluate se numără:

  1. Reabilitarea liniei de cale ferată Focşani-Roman (147,7 km) – finalizat
  2. Reabilitarea liniei de cale ferată Ploieşti Triaj-Focşani (142,39 km) – finalizat
  3. Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reşiţa Nord-Timişoara Nord cu extensie Voiteni-Stamora Moraviţa-Frontieră (117,977 km) – finalizat
  4. Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Craiova (203,7 km) – finalizat
  5. Modernizarea liniei de cale ferată Coşlariu – Cluj-Napoca (106,35 km) – în procedură
  6. RK linia CF şi aparate de cale, Linia 702 Fir II, Buzău – Făurei (38,60 km) – în procedură
  7. Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, tronsonul Braşov – Sighişoara (130,279 km) – finalizat

Aceste proiecte reprezintă un pas important în dezvoltarea infrastructurii României. Finalizarea lor va îmbunătăţi semnificativ conectivitatea între regiuni, va reduce timpul de călătorie şi va stimula dezvoltarea economică.

Perspective de viitor

Cu aproape 2.500 de kilometri de infrastructură rutieră şi feroviară în diverse stadii de evaluare şi aprobare, România se pregăteşte pentru o modernizare semnificativă a reţelei sale de transport. Acest lucru va avea un impact pozitiv asupra mobilităţii, comerţului şi calităţii vieţii cetăţenilor.

 
 

Urmărește-ne pe Google News