Anunțul a fost făcut luni seară, după o întâlnire la Vila Lac 1 la care au participat preşedintele ALDE Călin Popescu Tăriceanu, premierul Mihai Tudose şi alţi membri ai Guvernului
Dragnea a afirmat că una dintre temele de discuție a fost bugetul pe anul 2018 și a dat asigurări că deficitul nu va trece de 3% din Produsul Intern Brut (PIB).
De asemenea, a mai spus că va urma o rectificare pozitivă de buget în luna noiembrie, cel mai probabil pentru a acorda finanțare primăriilor care au rămas fără bani după ce au fost mărite salariile.
Extindere energetică în Basarabia
Cea mai mare surpriză a fost, însă, anunțul potrivit căruia o altă temă de discuţie au fost propunerea premierului Mihai Tudose privind implicarea unei companii de stat româneşti în achiziţionarea unei companii de energie din R. Moldova, care are susţinere politică, pentru că este o măsură economică bună.
Acesta nu a dat numele, însă acest proiect este în discuție încă din anul 2014, când ministru al Energiei era Răzvan Nicolescu.
La acel moment, ideea vehiculată era ca Electrica să cumpere filiala de distribuție a energiei deținută de către Red Union Fenosa. Aceasta este deținută de către grupul spaniol Gas Natural Fenosa, care caută de mai mult timp să iasă din Republica Moldova. Concomitent, grupul spaniol deține 100% din acțiunile Gas Natural Fenosa Furnizare Energie, care se ocupă de vânzarea electricității.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_840e79efd73cfa2008056ae45e747a29.jpg)
Export de energie
Un alt proiect din domeniul energetic viza exportul de electricitate din România în Republica Moldova. Era vizată construirea unei linii pe ruta Suceava-Bălți, dar și export pe ruta Isaccea-Cahul. În acest caz companiile care se ocupă de proiect sunt Transelectrica – transportatorul național de energie din România, și Moldelectrica – omoloaga de peste Prut.
Gazul românesc trece Prutul în lupta cu Gazprom
România a mai construit în 2014 un gazoduct pe ruta Iași-Ungheni, însă acesta trebuie continuat pe traseul Ungheni-Chișinău pentru a ajunge în locul unde se află marea masă de consumatori.
Până în acest moment s-au exportat doar cantități mici de gaze din România în Moldova, dar odată cu extinderea la Chișinău vor putea fi alimentați cetățenii din Capitală.
Moldovagaz, compania care alimentează cu gaze naturale Republica Moldova, este deținută majoritar de către gigantul rus Gazprom. Acesta are pachetul principal de 50% din acțiuni, Chișinăul deține 35,33%, Tiraspolul alți 13,44%, restul acționarilor având cote mai mici de 5%.
Dimensiunea geostrategică
Concomitent, Moldovagaz avea în 2015 datorii de 6,2 miliarde de dolari către Gazprom, dar 5,4 miliarde dintre acestea erau datoriile acumulate de către Transnistria, potrivit Radio Europa Liberă. Aceste datorii făcute de regimul separatist pro-rus au fost mereu un instrument de ”șantaj” la adresa Republicii Moldova.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_fec29474e5670f75ea6b86c8a13fe1b4.jpg)
România vrea să exporte gaze naturale în Republica Moldova odată cu intrarea în producție a zăcămintelor din Marea Neagră.
Exxon și Petrom au anunțat în 2012 descoperirea unui zăcământ estimat la 42-84 de miliarde de metri cubi de gaze, în vreme ce Lukoil și Romgaz au anunțat descoperirea altui zăcământ, de 30 de miliarde de metri cubi. Concomitent, compania Black Sea Oil & Gas, deținută de fondul american Carlyle, ar putea începe extracția în 2018.
Terminal petrolier la Giurgiulești
Un alt proiect discutat în ultimii ani viza cumpărarea de către Conpet a unui terminal petrolier în portul moldovean Giurgiulești. Conpet este transportatorul național de țiței și este deținut majoritar de stat. Portul Giurgiulești este situat pe Dunăre, fiind singura ieșire fluvială a Republicii Moldova.
Dragnea anunță mari lucrări de infrastructură în Republica Moldova
De asemenea, conform lui Dragnea, a fost analizată şi o primă strategie de finanţare pentru marile lucrări de infrastructură din Republica Moldova.
Liderul PSD a anunțat că vor avea loc întâlniri tehnice cu reprezentanţi ai Băncii Mondiale şi ai Băncii Europene de Investiţii.
Pe de altă parte, au apărut deja probleme. ”Ministrul Stroe (Felix Stroe, ministrul Transporturilor – n.r.) ne-a prezentat câteva proble identificate în calea ferată şi din păcate nu sunt probleme simple, nu sunt probleme uşoare”, a adăugat Dragnea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c08678d95c6b7e828a904399522ed7d6.jpg)
Acesta nu a detaliat care sunt problemele, însă cel mai probabil aceste impedimente vizează faptul că în Moldova căile ferate utilizează un ecartament sovietic, mai mare față de cel folosit în căile ferate din majoritatea statelor lumii.
Republica Moldova este străbătută de coridorul multimodal IX Helsinki – Vyborg – St. Petersburg – Pskov – Gomel – Kiev – Liubashivka – Chișinău – Bucharest – Dimitrovgrad – Alexandroupolis, iar traseul acestuia are 3.400 km.
”Soft power” de la București
Anterior, România a realizat sau renovat grădinițe în Republica Moldova, inclusiv una din satul natal al președintelui moldovean Igor Dodon, cunoscut pentru pozițiile sale pro-ruse și criticile la adresa României.
De asemenea, România a donat ambulanțe în Moldova.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_7b5eecd46c2ed116771d8b8d0dc194e5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f99e3287af49652c72d88369630d0562.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_ba423597e96416d5dd217331d2114b88.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_cf1520ebd751ce9ac469928711491751.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_d916d6fd6358c61e9983f66a19b110ac.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_28c34895ffa4c75e09133ec3eea6f90c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_ebe221bc560ff6975b1e679e4be1e084.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_8798d75ccfa71d2e506b08de1da87851.jpg)