Valoarea electronicelor cumpărate în primele 6 luni de români a fost de 1,43 miliarde de euro, în creștere cu 2%, potrivit companiei de cercetare GfK.
Programul Rabla a ajutat anumite categorii
Vânzările de electrocasnice mari s-au majorat cu 14%, la 283 milioane de euro.
Categoria cu cea mai mare pondere în acest sector, maşinile de spălat rufe, şi-a majorat vânzările cu aproape 18%, la 86 de milioane de euro. Pe de altă parte, uscătoarele de rufe au înregistrat cea mai mare creştere, de aproape 47%, atingând 6 milioane de euro.
Cu vânzări de 82 de milioane de euro în primul semestru, categoria de frigidere a crescut cu peste 16%, în timp ce vânzările aparatelor de gătit – adică aragazuri si cuptoare – au avansat cu aproape 6%, până la 44 de milioane de euro.
Pasiune pentru televizoare
Vânzările de electrocasnice mici cu12%, la 105 milioane de euro, iar electronicele au avansat cu aproape 6%, la 214 milioane euro.
Televizoarele au avut o pondere de 88% din vânzările totale de la electronice, cu un plus de 8% şi o valoare totală de 188 milioane de euro.
În categoria electrocasnicelor mari intră frigiderele și mașinile de spălat, în vreme ce în categoria celor mici se găsesc aspiratoarele, cuptoarele cu microunde, esspresoare.
În privința electronicelor, acestea includ televizoare, DVD-playere, telecomenzi, boxe și sisteme audio.
Scăderi la calculatoare
În acelaţi timp, produsele IT au totalizat vânzări de 187 milioane euro, în scădere cu 10%. Produsele IT includ calculatoarele desktop și laptopuri.
Cele mai importante categorii din sectorul IT, computerele şi laptopurile, au avut scăderi de peste 26%, respectiv 7%, până la valori de 30 şi 102 milioane de euro.
Tabletele urmează aceeaşi tendinţă, cu o scădere de peste 16%, până la 19 milioane de euro, în timp ce vânzările de tastaturi au scăzut cu 2%, la o valoare de 5 milioane euro.
Pe creştere au fost camerele web cu un plus de aproape 8% şi 4 milioane de euro în cifre exacte, urmate de monitoare, cu 6% creştere şi 19 milioane de euro în vânzări absolute.
Imprimantele scad accentuat, cu un minus de 7% în primul semestru din 2019 şi 15 milioane de euro în vânzări.
Camerele digitale au scăzut cu peste 9% în primul semestru, atingând o valoare de 10 milioane de euro.
Creșteri puternice la smartphone-uri mari
Cel mai important sector din această piaţă, cel al telecomunicațiilor, este în continuare afectat de scăderile din zona telefoanelor mobile clasice, adică cele cu butoane. Vânzările au scăzut cu 0,5% în acest sector, până la 623 milioane de euro.
În cadrul acestuia, cea mai bună performanță o au phablet-urile, adică smartphone-urile cu ecrane foarte mari, eventual cu stylus. Vânzările acestora au urcat cu 115% față de primele 6 luni din 2018, până la 498 milioane de euro.
Segmentul telefoanelor mobile tradiţionale şi al celor inteligente dar cu ecrane mai mici de 5,6 inchi a scăzut cu peste 75%, până la 92 de milioane de euro.
Dispozitive wearables și căști
Categoria dispozitivelor wearables, care include ceasurile inteligente și brățarile smart, a consemnat o rată de creștere de aproape 60%, vânzările totale fiind de 18 milioane de euro.
Performanțe mari se găsesc și în cazul căștilor, care au consemnat o creștere de 21%, până la 16 milioane de euro.
Camerele video continuă scăderea severă, de peste 41%, până la 2 milioane de euro.
Consolele de jocuri, aproape de finalul vieții
De asemenea, consolele de jocuri au marcat o scădere de mai bine de 14%, până la 9 milioane de euro.
Gamerii așteaptă lansarea noii generații de console de la Microsoft și Sony, în 2020.
Cu o creştere de aproape 4% în primul semestru al acestui an faţă de aceeaşi perioadă din 2018, sistemele home cinema rămân în teritoriul pozitiv, atingând 4 milioane de euro în vânzări, ca şi boxele portabile, ce au atins vânzări de 6 milioane de euro, în creştere cu aproape 2% faţă de primele şase luni din 2018.
Creștere pe aburi
La electronicele mici, aparatele de călcat verticale cu aburi au marcat un ritm de creştere de 137%, la o valoare absolută a vânzărilor de aproximativ 1 milion de euro, la fel ca şi friteuzele, cu peste 91% crestere, până la două milioane de euro in valoare.
Espresoarele de cafea au atins vânzări de 18 milioane de euro, reprezentând un plus de 26% faţă de primul semestru din 2018.
Aspiratoarele au avut vânzări de 30 de milioane de euro, cu peste 20% mai mult faţă de perioada similară din 2018, produsele de bărbierit au marcat un avans de 10%, până la 12 milioane de euro, aparatele de uscat şi coafat părul au avut creşteri de 16%, respectiv, 4%, atingând 3 şi 7 milioane de euro în vânzări.
Fiarele de călcat au avut, de asemenea, un semestru bun, cu vânzări de 10 milioane de euro, cu 8% mai mult faţă de S1 2018.
Storcătoarele de fructe sunt pe trend negativ, cu un declin de aproape 30%, până la 3 milioane de euro, urmate de aparatele de gătit cu un minus de 4,8% şi o valoare absolută de 13 milioane de euro.