Marile grupuri internaționale prezente în retailul alimentar din România au consemnat în 2019 o cifră de afaceri totală de peste 62 de miliarde de lei, potrivit calculelor Libertatea, pe baza informațiilor publicate de către Ministerul Finanțelor. Acesta este un nou record, după ce în 2018 nivelul era de 57 de miliarde de lei. Acestea au realizat profituri nete cumulate de aproximativ 1,9 miliarde de lei anul trecut.
Retailerii străini au peste 80.000 de angajați direcți și unele dintre cele mai mai mari rețele de furnizori, atât între producătorii români, cât și din străinătate.
Kaufland și Lidl, lideri de piață
Lanțul de hypermarketuri Kaufland și-a consolidat prima poziție în top și și-a majorat vânzările de la 10,9 miliarde de lei în 2018 la 11,8 miliarde de lei anul trecut.
Profitul net a crescut și el, de la 789 milioane de lei la 847 milioane de lei.
Societatea avea la finele lui 2019 un număr de 12.500 de angajați în România.
Kaufland este deținut de către grupul german Schwarz, același care deține și lanțul de magazine discount Lidl.
Acesta din urmă nu și-a depus încă bilanțul financiar pe anul trecut, însă în anul 2018 ocupa poziția a doua în topul retailului alimentar din România, potrivit companiei de consultanță KeysFin.
În urmă cu doi ani Lidl a obținut un profit de 412 milioane de lei la vânzări de 7,78 miliarde de lei. Lanțul de magazine avea 5.481 de angajați în România.
Lidl a intrat în România în 2011, după achiziția rețelei de 107 magazine Plus Discount.
Următorul loc este ocupat de către Carrefour România, care a înregistrat un profit net de 196 milioane de lei la vânzări de totale de 8,16 milioane de lei. Grupul francez are 10.210 angajați în țara noastră.
Carrefour a preluat în anul 2015 lanțul Billa de la grupul german REWE.
Profi, la mare concurență cu Mega Image
Lanțurile de supermarketuri Profi și Mega Image sunt și ele la mare concurență.
Profi a avut vânzări mai mari, respectiv 7,26 miliarde de lei față de 6,65 miliarde în dreptul Mega. Însă Profi a consemnat anul trecut o pierdere de 35,6 milioane, față de un profit de 272 milioane de lei în cazul competitorului său.
Profi Rom Food, compania care operază rețeaua Profi, are 16.277 de angajați în România, în vreme ce Mega Image este la jumătate, cu 8.826 salariați la finele anului trecut.
Profi a fost preluat în anul 2016 de către fondul de investiții Mid Europa Partners de la fondul polonez Enterprise Investors.
Mega Image este parte a grupului olandezo-belgian Ahold Delhaize. Cele două entități au fuzionat tot în anul 2016.
Auchan stagnează
Lanțul francez Auchan a raportat la rândul său vânzări de 5,48 miliarde de lei în 2019 și un profit de 28,1 milioane de lei.
Auchan a stagnat la vânzări și și-a redus numărul de angajați de la 10.123 în 2018 la 8.673 în 2019.
Auchan a cumpărat în anul 2012 hipermarketurile Real din țara noastră.
Grupul este controlat către familia Mulliez, care deține 95% din acțiuni.
Penny se dezvoltă
Un alt grup german, REWE, deține în țara noastră lanțul de magazine discount Penny.
Compania Rewe Romania, care operează rețeaua, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 3,96 miliarde de lei, în urcare de la 3,45 miliarde în anul 2018.
Lanțul a generat un câștig net de 55,1 milioane de lei anul trecut, față de 35,9 milioane în anul precedent. Societatea are 4.716 angajați.
Cora este tot pe pierdere
În România mai activează un alt lanț de hipermarketuri, Cora. Acesta a raportat o mică scădere a vânzărilor, de la 1,75 miliarde de lei în 2018 la 1,72 miliarde anul trecut.
De asemenea, Romania Hypermarche – compania care operează rețeaua – este în continuare pe pierderi, având un minus de 1,15 milioane de lei.
În 2018 pierderea era însă mult mai mare, de 38,9 milioane de lei. Rețeaua Cora este deținută de către grupul franco-belgian Louis Delhaize.
Acesta nu trebuie confundat cu grupul Ahold Delhaize, care deține magazinele Mega Image și Shop & Go.
În ultimii ani presa a scris de mai multe ori că grupul ar dori sa iasă din România. Profit.ro scria anul trecut că grupul Auchan ar fi inițiat negocieri pentru preluarea Cora, iar de achiziție ar fi fost interesat și Carrefour.
Însă compania a negat, iar oficialii acesteia au spus că lanțul va deschide noi magazine în țara noastră.
Metro vs Selgros
În fine, lanțul cash&carry Selgros a raportat vânzări de 3,83 miliarde de lei și un profit de 82,4 milioane de lei. Compania avea în România 4.458 angajați la finele lui 2019.
Selgros este este deținut de către grupul elvețian Coop.
Acesta concurează pe segmentul său cu grupul german Metro, care încă nu și-a depus încă bilanțul la Ministerul Finanțelor.
În 2018, Metro consemna o cifră de afaceri 5,3 miliarde de lei și un câștig de 88,6 milioane de lei. Tot atunci, Metro avea mai puțini angajați decât Selgros, respectiv 3.679.
Metro deține și franciza La Doi Pași, care grupează peste o mie de magazine în toată țara. Proprietarii acestora sunt însă alte persoane, iar Metro doar le alimentează, nu le deține.