Automobile (APIA). Specialistii spun ca una din explicatii este „spiritul practic”. Adica murdaria si zgarieturile se vad mai putin pe o culoare deschisa. Ce inseamna din punct de vedere psihologic alegerea lor? Griul conduce detasat in topul preferintelor romanilor la capitolul „culoarea masinii”. Locul doi este ocupat, la mare distanta, de albastru (16,2% din vanzari), rosu (14,1%), alb (13,4%) si galben (11,3%). Doar cinci la suta din soferi cred ca cel mai bine le sta intr-o masina verde, iar numarul celor care prefera negrul e si el mic (3,5%).
Care sunt explicatiile? Specialistii spun ca, in afara de preferinta pentru un anumit ton cromatic, conteaza mult si clasa din care face parte autoturismul, particularitatile modelului ales si, nu in ultimul rand varsta si sexul clientului.
„Doamnele isi manifesta preferinta pentru culori aprinse, cum este rosul, in timp ce barbatii, din considerente practice, prefera culorile deschise pe care praful si zgarieturile nu sunt atat de vizibile. De aceea, culorile cu cea mai mare priza la clienti sunt griul, argintiul, bejul”, a declarat Matache Rusea, directorul general al firmei Serus, unul din cei mai mari dealeri pentru Renault, marca de import cu cele mai bune vanzari pe piata autohtona.
Paul Badea, directorul general al Badsi Nissan (cel mai mare dealer Nissan), apreciaza ca pentru masinile mici, citadine, clientii companiei prefera culorile deschise, in special argintiul si auriul. Pentru masinile mari, cu tractiune integrala, se cauta culori mai inchise, astfel incat acestea sa dea o nota mai impozanta, in acest caz fiind apreciate culorile gri inchis, bleumarin si negru.
Femeile prefera masinile mici, viu colorate, in timp ce barbatii, care opteaza de obicei pentru masini din segmentele medii si superioare, nu vor sa iasa in evidenta prin culoarea aleasa.
„Automobilele din clasa A (supermini) sunt achizitionate preponderent de femei cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani, care aleg culori deschise: alb, argintiu, galben, bleu si rosu. Autoturismele din clasa B (mini) sunt preferate preponderent de femei cu varsta cuprinsa intre 18 si 50 de ani, atrase de culorile deschise. Masinile din clasele C (compacta) si D (medie) sunt achizitionate in proportie de 70% de barbati, care se indreapta de cele mai multe ori spre culori inchise”, a afirmat Adrian Perisoara, price manager in cadrul Romcar, importatorul general Ford.
Tinerii prefera in general automobilele din clasa compacta, iar pe masura ce creste varsta clientului se avanseaza spre clasele de lux.
Aceleasi principii pot fi aplicate si in ceea ce priveste modelele de productie romaneasca. in cazul autoturismelor din gama Daewoo, cu exceptia Matiz, modelele au culori neutre.
Aproape jumatate (48%) din autoturismele Cielo si Nubira vandute anul trecut au fost gri, in cazul Tacuma procentul ajungand la 53%. Doar un sfert din autoturismele Matiz au avut aceasta culoare, procent destul de mare avand in vedere clasa din care face parte. Rosul a fost culoarea de succes in cazul acestui model – aproape 20% din totalul vanzarilor, in contrast cu modelele Nubira (doar 1,2% au fost rosii), Cielo (3,1% rosii) si Tacuma (6,1% de culoare rosie).
Regula este confirmata de exceptia Automobile Dacia: preferintele pentru anumite culori nu variaza semnificativ in functie de sexul cumparatorului.
in cazul Solenza, 35% din femei prefera culoarea rosie, fata de 30% in cazul barbatilor, in timp ce albul este culoarea ideala pentru 12% dintre cumparatori (pentru ambele sexe).
Griul si albastrul reprezinta optiuni intermediare, 26% din femei si 22% din barbati visand la o Solenza gri, in vreme ce 17% doresc o Solenza albastra, pondere apropiata de cea intalnita in randul barbatilor (18%).
in linii mari, tendintele consemnate in cazul Solenza se pastreaza si la modelul Logan. 38% din femei si 35% din barbati nu iau in considerare o alta culoare in afara de rosu pentru masina lor, in timp ce doar 13% din femei (14% din barbati) cred ca un Logan poate fi albastru.