Rupert Stadler a acceptat să pledeze vinovat, în schimbul unei pedepse mai mici față de cei zece ani de închisoare la care putea fi condamnat.
El nu a fost acuzat de a fi instigatorul fraudei, ci de faptul că ştia despre instalarea unor programe informatice ilegale şi că nu a făcut nimic pentru a pune capăt acestei practici, continuând să susţină vânzarea unor maşini manipulate
În cadrul procesului, Stadler „a regretat” că „nu a putut să rezolve criza” de la Volkswagen a motoarelor „trucate”.
Alți doi coinculpați, Wolfgang Hatz, fostul șef al dezvoltării motoarelor și, ulterior, membru al consiliului de conducere Porsche, și un inginer de sistem au primit pedepse cu suspendare pentru fraudă.
Potrivit rechizitoriului, mașinile erau echipate un un soft care manipula emisiile de noxe. Acesta detecta când mașina era testată și trata emisiile, însă pe drum sistemul de filtrare a emisiilor se închidea.
Procurorul a aprobat deja pedepsele cu suspendare pentru Stadler și inginer, ca parte a unui acord în proces, dar în cazul lui Hatz ceruse o pedeapsă cu închisoarea fără suspendare.
Acestea sunt primele sentințe penale din Germania, în scandalul motorinei descoperit în 2015, care a zguduit întreaga industrie și a provocat pagube de miliarde de euro. Hotărârile nu sunt definitive.
Gigantul auto german Volkswagen a recunoscut, în septembrie 2015, că a instalat pe 11 milioane de maşini, dispozitive care falsificau teste de laborator ale poluării.
Foto: Hepta