Epidodul s-a petrecut pe 29 septembrie în largul coastei Crimeei, peninsula ucraineană puternic fortificată pe care Rusia a anexat-o ilegal în 2014 și pe care a folosit-o drept bază pentru sa flota navală din Marea Neagră și pentru a lansa atacuri asupra altor părți ale Ucrainei.

Documentul, unul dintre zecile de documente secrete de la Pentagon care au fost scurse pe internet și care au declanșat o anchetă a Departamentului de Justiție, se referă la incident ca fiind „aproape o doborâre a unui avion RJ al Regatului Unit”, o referire la porecla „Rivet Joint”, comună pentru avioanele de recunoaștere RC-135. Avionul este folosit pentru a colecta transmisiuni radio și alte mesaje electronice.

Ministrul britanic al Apărării, Ben Wallace, a dezvăluit incidentul în Camera Comunelor din Parlament în luna octombrie a anului, afirmând că două avioane de vânătoare rusești Su-27 au interceptat avionul RC-135 în spațiul aerian internațional de deasupra Mării Negre, zburând „nesăbuit”, unul dintre avioane apropiindu-se la mai puțin de 15 metri de aeronava britanică.

Unul dintre avioanele rusești „a lansat o rachetă” de la distanță, a declarat atunci Wallace în fața legiuitorilor britanici – dar nu a descris incidentul ca fiind aproape o doborâre, ci a atribuit lansarea rachetei unei „defecțiuni tehnice” și a spus că a vorbit cu înalți oficiali ruși din domeniul apărării despre acest lucru.

Incidentul evidențiază echilibrul pe care oficialii militari occidentali încearcă să îl mențină în încercarea de a ajuta armata ucraineană și de a colecta informații despre război fără a fi atrași direct în conflict cu Moscova. Oficialii ruși au încercat să prezinte statele membre ale NATO drept agresori, în timp ce Statele Unite și aliații săi au afirmat că sprijină Ucraina, dar nu sunt în război cu Rusia.

Conform articolului 5 al tratatului NATO, dacă un membru al alianței militare este victima unui atac armat, atunci toți membrii alianței îl vor considera un atac și vor răspunde colectiv.

Oficialii americani din domeniul apărării au refuzat să comenteze conținutul documentului scurs, așa cum au făcut-o și în cazul altor informații din lotul care a fost găsit pe aplicații precum Discord, Telegram și Twitter. Un oficial al Ambasadei Marii Britanii la Washington a refuzat, de asemenea, să comenteze, iar Ambasada Rusiei nu a răspuns la o solicitare de comentarii.

Documentul a fost tipărit cu antet pentru Statul Major al Pentagonului și detaliază zborurile de supraveghere deasupra Mării Negre din ziua în care s-a raportat incidentul și până pe data de 26 februarie.

Documentul este etichetat „SECRET/NOFORN”, o clasificare care indică faptul că nu trebuie să fie împărtășit cu persoane care nu dețin cetățenia americană. Documentul detaliază o serie de alte reacții rusești la zborurile de supraveghere ale avioanelor americane, britanice și franceze între octombrie 2022 și sfârșitul lunii februarie 2023, inclusiv una din 30 decembrie, în care un alt avion britanic Rivet Joint, însoțit de două avioane de vânătoare britanice Typhoon, a fost interceptat de avioane rusești care s-au apropiat la mai puțin de 30 de metri.

Într-un alt caz, o dronă de supraveghere americană MQ-9 Reaper a fost interceptată pe 22 februarie, avioanele rusești apropiindu-se la mai puțin de 30 de metri. Aproximativ două săptămâni mai târziu, pe 14 martie, două avioane rusești Su-27 au interceptat o altă dronă americană MQ-9, aruncând combustibil pe aceasta și, în cele din urmă, intrând în coliziune cu acesta. Coliziunea a determinat personalul american care pilota de la distanță drona să o doboare în Marea Neagră, la aproximativ 56 de mile de coasta Crimeei, au declarat oficialii americani.

O hartă din document arată o graniță trasată pe anumite porțiuni din Marea Neagră pentru a marca locurile în care pot zbura avioanele de supraveghere. Aceasta pare să înceapă la aproximativ 12 mile de coasta Crimeei, respectând dreptul internațional. Harta include, de asemenea, o a doua linie la aproximativ 80 de kilometri de țărm, etichetată „SECDEF Directed Standoff”, ceea ce indică faptul că secretarul american al apărării, Lloyd Austin, le-ar fi ordonat piloților americani să țină avioanele mai departe de peninsulă.

Austin a declarat în martie că Statele Unite vor continua să zboare „acolo unde dreptul internațional permite”, respingând pretenția Moscovei de a avea o zonă de excludere autodeclarată asupra unor părți extinse din Marea Neagră.

Avioanele franceze și britanice au efectuat zboruri de supraveghere cu echipaj deasupra Mării Negre între 29 septembrie 2022 și 26 februarie 2023, mai arată documentul, în timp ce americanii s-au bazat pe drone precum RQ-4 Global Hawk, RQ-170 Sentinel și MQ-9 Reaper. Câteva dintre aceste zboruri au avut loc în fiecare lună, precizează documentul. Oficialii militari americani au declarat că, de obicei, depun planuri de zbor publice pentru astfel de zboruri.

În martie, generalul Mark A. Milley, președintele Statului Major Interarme al SUA, a calificat comportamentul rusesc în cazul doborârii dronei MQ-9 drept parte a unui model de acte agresive față de Statele Unite, Marea Britanie și alte națiuni.

„Trebuie să ne dăm seama exact care este calea de urmat”, a declarat el la acea vreme, vorbind într-o o conferință de presă la Pentagon. El a caracterizat comportamentul piloților ruși ca fiind „foarte neprofesionist și nesigur”.

Purtătorul de cuvânt al Pentagonului, generalul de brigadă Patrick Ryder, a declarat luna trecută că este important ca Marea Neagră și cerul deasupra ei să rămână deschise tuturor națiunilor.

„Marea Neagră”, a spus el, „este o cale maritimă internațională esențială care susține mulți dintre aliații noștri din NATO, inclusiv România, Bulgaria și Turcia, și nu aparține niciunei țări”.

Foto: Profimedia Images

Urmărește pe Libertatea LIVETEXT cu cele mai noi informații despre războiul din Ucraina

 
 

Urmărește-ne pe Google News