În ultimul an, sute de companii cu activitatea la nivel internațional au părăsit Rusia ca răspuns la invadarea Ucrainei. Asta i-a forțat pe ruși să găsească alternative pentru orice, de la smartphone-uri la mașini. Câștigătoare au fost companiile chineze.
Dacă în trecut Phone-urile și Samsung Galaxy erau cele mai vândute telefoane de pe piața rusă, acum modelele de la Xiaomi și un alt furnizor chinez, Realme, se află în fruntea topurilor de vânzări, potrivit Counterpoint Research.
Producătorii chinezi erau deja populari în Rusia înainte de război, reprezentând aproximativ 40% din piața smartphone-urilor în decembrie 2021. Acum, aceștia au preluat aproape în totalitate, reprezentând 95% din piață, potrivit datelor Counterpoint.
Între timp, Samsung și Apple, care dețineau de obicei primele două locuri, și-au văzut cota de piață combinată scăzută de la 53% la doar 3% în aceeași perioadă, ca urmare a deciziei de a se retrage din cauza războiului.
Chery și Great Wall, în loc de BMW și Mercedes
O poveste similară are loc în pe piața auto. În ultimul an, producătorii de automobile chinezi Chery și Great Wall Motor au intrat în primele 10 mărci de vehicule de pasageri, în timp ce BMW și Mercedes din Germania au dispărut, potrivit datelor S&P Global Mobility.
Rușii au cumpărat un număr record de mașini chinezești anul trecut, potrivit furnizorului de date Autostat. Vânzările de mașini noi din China au crescut cu 7% în 2022, la 121.800 de vehicule, chiar dacă piața s-a prăbușit ca număr total de vânzări.
Lada, marca autohtonă care era deja cel mai popular producător de automobile din Rusia înainte de război, și-a văzut de asemenea creșterea cotei de piață de la aproximativ 22% la 28% în 2022, potrivit datelor S&P.
Alți jucători importanți de pe piața rusă, precum Renault, Kia sau Hyundai, s-au retras din Rusia în urma declanțării de către Putin a războiului din Ucraina.
Prăbușirea pieței
Deși mărcile chineze culeg roadele ieșirii de pe piață a companiilor occidentale, piața rusă a suferit scăderi semnificate. Anul trecut, vânzările de smartphone-uri din Rusia au scăzut cu 33%, până la 21 de milioane, potrivit Counterpoint Research. Prin comparație, piața de smartphone-uri din Europa a scăzut cu 20%.
Piața auto din Rusia s-a descurcat și mai rău, scăzând cu aproape 60% în 2022 comparativ cu anul precedent, potrivit Autostat.