Implicarea unui „actor statal” în jaful din Assen

Potrivit unei ipoteze lansate de unul dintre experții în evaluări de artă cooptați în celula de criză constituită la câteva ore după jaf și propagate de jurnalistul de investigație Cornel Ivanciuc, furtul aurului dacic ar fi fost comandat de „un actor statal”.

Potrivit expertului citat de Ivanciuc, unul dintre argumentele care subliniază interferența unui actor statal este chiar ziua în care a fost realizat furtul, o zi cu o rezonanță istorică pentru români, și anume Unirea Principatelor Române.

„Este legitim ca România să fie privată de simbolurile ei culturale, dat fiind faptul că acest stat se află în prima linie a cruciadei NATO împotriva intereselor Rusiei în Ucraina”, a scris Ivanciuc pe Facebook, invocând argumentele expertului în evaluări.

De ce există ipoteza că Rusia este în spatele jafului

Potrivit expertului citat, atât coiful, cât și brățările dacice furate au elemente de artă scitică și sunt inspirate din suitele animaliere invocate de arheologul Karl Jettmar, fapt ce ar putea reprezenta un motiv pentru furt, deoarece „Rusia consideră că este moștenitorul legitim al pământurilor scitice, din Slovacia până în Munții Altai și de pe Volga și Crimeea până în Dobrogea”.

„Tot ce au făurit aurarii sciți aparține Rusiei. Designerul britanic Peter Mumford a argumentat că lupta pentru artefacte antice a devenit un scop geopolitic în sine și a ajuns parte din prima linie a războiului Rusiei împotriva Ucrainei”, mai menționează Ivanciuc în postarea sa.

Astfel, jurnalistul de investigație menționează că Rusia a jefuit 40 de muzee în teritoriile cucerite, toate posedând artă scitică, hoții ruși sustrăgând inclusiv un coif ceremonial de aur din secolul al IV-lea î.Hr., asemănător cu coiful dacic de la Coțofenești.

Un consilier superior al CNSAS este de aceeași părere

„Evenimentul reprezintă o lovitură îngrijorătoare dată situației interne, apăsând exact pe butoanele sensibile: lumea vrea victime, vrea crucificarea Muzeului Național de Istorie și a Ministerului Culturii, deja vede Guvernul ca principal vinovat pentru transferul exponatelor în străinătate (ca și cum expozițiile internaționale se fac cu fotografii sau imitații), vede Olanda drept complice a hoților sau jaful ca preț pentru Schengen ș.a.m.d.”, a scris pe Facebook Mihai Demetriade, consilier superior la Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității.

Demetriade continuă, explicând că jaful a fost realizat într-un moment-cheie al expoziției, mai exact penultima zi în care aceasta era disponibilă și penultima zi înainte ca exponatele dacice să se întoarcă în România.

„Deja fasciștii români au instrumentat subiectul, îndemnând la destabilizare internă. Simion numește furtul «un atac direct la adresa istoriei și identității noastre naționale», mințind scandalos prin afirmația că artefactele ar fi fost «plimbate prin lume, fără măsuri adecvate de protecție»… Omul apasă exact butoanele necesare”, a concluzionat Mihai Demetriade.

Cum au ajuns exponatele în Olanda

Raluca Turcan, ministrul Culturii de la acel moment, a explicat că exponatele dacice au fost trimise în Olanda în luna iulie a anului trecut, ca parte a unui proiect inițiat de Muzeul Național de Istorie, de unde au fost furate într-un jaf ca în filme.

Video: Momentul în care hoții au aruncat în aer o secțiune a zidului muzeului din Olanda și au furat coiful și cele trei brățăari dacice

Hoții au pătruns în interiorul muzeului în noaptea de 24 spre 25 ianuarie, în urma unei explozii. Singurele obiecte furate au fost cele trei brățări dacice și coiful dacic.

Jaful a durat trei minute și camerele de supraveghere arată cum cel puțin trei persoane deschid ușa muzeului, ca mai apoi să aibă loc explozia.

 
 

Urmărește-ne pe Google News