Cuprins:
Aviația rusească găsește metode la limita legii: „Suntem doar la începutul descoperirii”
După invadarea Ucrainei în 2022, SUA și Uniunea Europeană au interzis furnizarea de piese și servicii pentru întreținerea avioanelor rusești. Problema este că majoritatea flotei comerciale din Rusia, aproximativ două treimi, este formată din avioane Boeing și Airbus. Aceste aeronave transportă 90% dintre pasagerii ruși și necesită întreținere constantă pentru a rămâne sigure.
Fără acces la piesele originale, companiile aeriene rusești au doar trei opțiuni. În primul rând vorbim despre a renunța la avioanele care necesită întreținere, ceea ce reduce numărul aeronavelor disponibile. Apoi, ar putea să continue să zboare cu avioane nesigure, punând în pericol viețile pasagerilor sau, o ultimă opțiune, să facă rost de piese prin contrabandă, pe piața neagră, plătind experți să efectueze reparații ilegale și punând în pericol mii de vieți.
Pe 13 februarie, autoritățile americane au anunțat arestarea a trei persoane din Ohio, acuzate că au trimis ilegal piese pentru avioane în Rusia, eludând sancțiunile impuse de SUA. Cei trei erau angajați ai Flighttime Enterprises, o companie americană care, de fapt, era o subsidiară a unui furnizor rusesc de piese pentru aviație. Acesta este doar unul dintre numeroasele cazuri descoperite în ultimii ani, reflectând o criză profundă în industria aviației civile din Rusia.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_8c3a5024ee4b7cf31c4bc77a1fafa782.jpg)
„Suntem doar la începutul descoperirii acestor cazuri. Și cred că sunt multe altele despre care nu aflăm”, explică Leah Walker, directoarea Berkeley Risk and Security Lab pentru sursa citată.
Cum se strecoară piesele de avion în Rusia
Investigațiile americane arată că Rusia folosește țări intermediare precum Turcia, Armenia și Kazahstan pentru a introduce piese de schimb. Cele mai traficate componente sunt frânele pentru Boeing 737 și sistemele avionice (navigație, comunicații și control).
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/berlin--germania-4-iunie-2016-avionul-boeing-737-8lj-wl-aeroflot-russian-airlines-se-deplaseaza-la-terminalul-de-pe-aeroportul-schoene-chkalovsky-rusia-foto-profimedia-images-1-e1741173642105-1024x577.jpg)
„În timp ce China încearcă să obțină tehnologie occidentală prin atacuri cibernetice, Rusia preferă contrabanda”, mai explică Leah Walker.
Iar problemele nu afectează doar avioanele străine, ci și pe cele produse în Rusia. Deși Kremlinul a încercat să reducă dependența de Occident investind în modele locale precum Sukhoi Superjet și MC-21, aceste aeronave folosesc încă multe componente occidentale.
Un expert rus în siguranță aeriană avertizează că „2025 va fi ultimul an legal de operare pentru majoritatea avioanelor rusești” din cauza lipsei pieselor de schimb.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_8c09d6316006f39ceb78f991b6440bca.jpg)
Și, în încercarea de a reduce dependența de Occident, Rusia și-a îndreptat atenția către China, unde Beijingul lucrează la dezvoltarea propriilor motoare de avion. Dacă acestea se dovedesc fiabile, Rusia ar putea începe să le folosească până în 2029.
„China va ajunge să producă avioane pentru state paria, Iran, Coreea de Nord și Rusia”, afirmă un expert în aviație.
Incidentele aviatice în Rusia cunosc o creștere alarmantă
În ultimele luni, numărul incidentelor aviatice din Rusia a crescut dramatic. Între 1 decembrie 2024 și 20 ianuarie 2025, au fost raportate 11 defecțiuni de motor la aeronave comerciale, de peste două ori mai multe decât în perioada anterioară. Opt dintre acestea au implicat avioane Boeing sau Airbus, iar trei au fost legate de modele rusești Sukhoi Superjet.
Un caz notabil a fost cel al unui Airbus A321 operat de Ural Airlines, care, în ianuarie 2025, a fost nevoit să se întoarcă la sol după ce un motor a cedat imediat după decolare. Din cauza sancțiunilor, compania aeriană nu a putut obține piesele necesare pentru reparație.
„Probabil că acel avion va rugini în Egipt până când sancțiunile vor fi ridicate sau Ural Airlines va reuși să-l vândă”, a declarat un pilot rus, mai scrie sursa citată.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a16d5e08e49d105e06fde73fc975d761.jpg)
În momentul în care Rusia a fost lovită de sancțiuni după invadarea Ucrainei, pe 24 februarie, analiștii au avertizat că impactul asupra sectorului aviatic al țării va fi vizibil în două luni. Se pare că aceștia au avut dreptate
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_9c23ad4c52f8793e305c577f100bb7c3.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_bb88aa18d50c8503f9f381943c0753c1.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_d14a138df761ff7b57dd3718a56ad73d.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_eaeb23174f774a411cd039c60adad54e.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_95740a71f1337693ca2826e0479150f5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_94b27e8b9c28c89c9547601e558e9df5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_c27c627a1984fa5a7d6426d2afdd3d4d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_26144982ade88c8b10be5fe5c6cf17d4.jpg)