Un zbor Viena-Moscova al companiei Austrian Airlines a fost anulat, joi, după ce Rusia a cerut ca avionul să survoleze Belarusul. În chip similar și compania AirFrance și-a anulat pentru a doua zi consecutivă un zbor Paris-Moscova, după ce nu a primit permisiune de aterizare.
Ambele companii au stabilit noi rute care să evite Belarus, ca urmare a interceptării de duminică a unui zbor Ryanair care a fost forțat să aterizeze la Minsk, unde a fost arestat fostul jurnalist și activist Roman Protasevici și iubita sa.
Rusia, aliat puternic al Belarusului, acuză Occidentul de ipocrizie pentru felul în care a reacționat la avionul deviat de Belarus către Minsk pentru reținerea unui jurnalist critic cu regimul, Roman Protasevici. Moscova a indicat incidente similare din trecut în care avioane au fost deviate.
AirFrance și Austrian Airlines urmau recomandările făcute de Agenția pentru siguranța aviatică a Uniunii Europene.
Nu este clar pentru moment dacă decizia Moscovei este una de durată sau temporară, dar ar putea atrage măsuri similare pentru compania rusească Aeroflot.
Alte companii precum British Airways sau KLM au putut să folosească rute noi pentru zborurile spre Moscova.
Organizația Internațională a Aviației Civile a ONU a anunțat joi că va face o anchetă rapidă privind decizia regimului Lukașenko de a forța aterizarea aeronavei Ryanair.
După întâlnirea de la Montreal, ministrul irlandez al transporturilor, Eamon Ryan, a declarat: „Aceste acțiuni inacceptabile au fost un atac asupra securității aviației europene și au pus în pericol viața pasagerilor și a echipajului în timp ce călătoreau între două capitale ale UE”.
Experții legali au afirmat că eventuala expulzare a Belarusului dintr-o convenție internațională care facilitează călătoriile operate de compania sa aeriană națională în întreaga lume și de către alții din spațiul său aerian ar putea câștiga sprijinul majoritar necesar în cazul în care Lukașenko și regimul său sprijinit de Moscova nu vor da înapoi.
Elmar Giemulla, un avocat specializat pe aviație, care a reprezentat patru cetățeni germani care au murit după doborârea zborului MH17 în Ucraina, a declarat că a înțeles că o reuniune completă a adunării ICAO, care se reunește la fiecare trei ani, va fi convocată pentru a răspunde la rezultatele unei anchetă comandate de consiliu.
Convenția de la Chicago din 1944 stabilește reguli comune de siguranță a aviației și detaliază drepturile semnatarilor săi, dintre care Belarus este unul. Membrii ICAO sunt responsabili de punerea în aplicare a convenției, inclusiv traversarea sigură a zborurilor pe spațiul aerian național.
Belarus a fost acuzat că și-a încălcat angajamentele prin forțarea pilotului zborului Ryanair să aterizeze în Minsk, folosind afirmații false despre o bombă la bord. Un avion de vânătoare MiG-29 trimis să escorteze avionul civil l-a lăsat pe pilot fără nicio altă opțiune.
Miniștrii de externe ai G7, care se vor întâlni luna viitoare la un summit din Cornwall, au cerut eliberarea imediată și necondiționată a lui Protasevici, împreună cu toți ceilalți jurnaliști și prizonieri politici. Aceștia au în vedere sancțiuni suplimentare asupra Belarusului, se spune într-o declarație, industria producătoare de potasiu și produse petrochimice fiind o posibilă țintă.
Miniștrii l-au acuzat pe Lukașenko că a pus în pericol siguranța pasagerilor și a echipajului și au solicitat ICAO să abordeze urgent provocarea asupra normelor și standardelor sale.
Ca răspuns, guvernele naționale solicită transportatorilor să evite spațiul aerian al Belarus, iar unele, precum Marea Britanie, au suspendat permisul de funcționare al Belavia, interzicând efectiv companiei aeriene din Belarus să zboare peste teritoriul său.
Expulzarea din convenție ar pune astfel de măsuri pe o bază legală mai fermă și ar lăsa Belarus într-o situație apropiată de statutul de paria în aviație, deoarece standardele de siguranță atât ale aeronavelor sale, cât și ale controlului la sol nu ar fi recunoscute automat.