Deşi pe hârtie ne “lăudăm” cu peste 2.000 de km de autostradă, pe care-i vom folosi în 2013, pe teren, ne-am lovit de o realitate cruntă. Într-un test drive la îndemâna oricui am constatat cu stupoare că nu avem de mers nici măcar trei ore pe autostrăzi.
În fiecare campanie electorală, guvernanţii fac promisiuni care de care mai fanteziste pentru ţara noastră, dar care, în Europa de Vest, ţin de normalitate. Este şi cazul celor peste 2.000 de kilometri de autostradă care există în acest moment pe hârtie, promişi de diferiţi miniştri şi care ar fi trebuit să fie gata până în 2013.
Comparativ, Ungaria are deja peste 1.100 km, Polonia 761, iar Cehia 962 de kilometri daţi în folosinţă. Dacă ţinem cont de planurile Ministerului Transporturilor, acum ar fi trebuit să “defilăm” pe aproape 450 de kilometri de megaşosele.
Doar 281 de km de megaşosele
“Exact 836 de kilometri vor fi construiţi în aceşti ani (n.r. – până în 2012) dacă premierul şi ministrul de finanţe vor asigura finanţarea aşa cum au promis şi cred că se vor ţine de cuvânt”, declara, la sfârşitul anului trecut, actualul ministru al transporturilor, Radu Berceanu.
Numai că socoteala guvernanţilor nu se potriveşte cu realitatea de la faţa locului. Am vrut să vedem în câte ore putem parcurge cei 281 de km de autostradă, pe care-i are în prezent România, la o viteză medie de 110 km/h.
Rezultatul nu a surprins pe nimeni: în aproape trei ceasuri ai terminat ceea ce se cheamă autostradă românească. Mai precis, A1 Bucureşti- Piteşti am parcurs-o într-o oră şi zece minute, iar autostrada spre mare, celebra A2 Bucureşti-Cernavodă, în doar 90 de minute.
Uite câţi kilometri au alţii
Austria 1.678 km
Cehia 962 km
Franţa 10.843 km
Germania 12.363 km
Italia 6.487 km
Marea Britanie 3.555 km
Polonia 761 km
Portugalia 2.647 km
Slovacia 580 km
Ungaria 1.113 km