Cuprins:
12 tone de cocaină, ascunse într-un container cu semințe de susan
În trecut, fluviul era utilizat mai ales pentru transportul de mărfuri legale. Însă explozia comerțului global cu containere a oferit noi oportunități grupărilor criminale. Acestea folosesc acum ruta sudică, aparent ilogică, pentru a transporta cocaina din Bolivia prin Paraguay și Argentina către porturile europene.
Conform Biroului ONU pentru Droguri și Criminalitate, capturile de cocaină legate de sistemul Paraguay-Paraná au crescut de cinci ori între 2010 și 2021.
Una dintre cele mai mari capturi din 2023 a implicat peste 12 tone de cocaină ascunse într-un container cu semințe de susan negru, care a plecat din Asunción și a ajuns în portul Hamburg.
Autoritățile paraguayene sunt depășite
Paraguay a devenit un punct de tranzit atractiv pentru traficanți. Țara are a treia cea mai mare flotă de barje din lume și exportă cantități mari de soia, carne și zahăr organic. Însă forțele de ordine paraguayene nu sunt pregătite să combată crima organizată transnațională.
„Evoluția crimei organizate a fost mai rapidă decât evoluția forțelor de securitate”, a declarat Oscar Chamorro, șeful Gărzii de Coastă din Paraguay, pentru The Washington Post.
Autoritățile paraguayene încearcă să combată traficul prin scanarea tuturor containerelor care părăsesc porturile țării. Dar traficanții găsesc metode tot mai ingenioase de a ascunde drogurile, amestecându-le în lichide sau pulberi.
Situația este complicată și de corupție
Luna aceasta, agenția antidrog din Paraguay a anunțat că va întrerupe cooperarea cu SUA, punând în pericol investigații importante. Decizia a fost ulterior anulată, după ce The Washington Post a relatat despre acest plan.
Fluviul Paraguay-Paraná rămâne o rută-cheie pentru traficul de cocaină, în ciuda eforturilor autorităților.
Portul Rosario din Argentina a devenit un hub major pentru expedierea drogurilor către destinații îndepărtate precum Australia
Guvernul argentinian al președintelui Javier Milei a demarat o ofensivă împotriva bandelor care controlează străzile și închisorile din Rosario, inclusiv prin desfășurarea unei nave de luptă israeliene pentru patrularea apelor din jurul orașului.
Lupta împotriva traficului pe fluviu rămâne însă dificilă. După cum a remarcat Nicolás Benza de la UNODC, „este eternul joc de-a șoarecele și pisica. Ei au resurse nelimitate, în timp ce resursele noastre sunt limitate”.