De la începutul crizei, au dispărut de pe tarabe și din cutiile poștale câteva publicații. Ziarul Financiar nu se mai tipărește și a trecut la versiunea epaper, care poate fi descărcată de pe site și listată pe imprimanta de acasă sau citită pe ecran.
Acum câteva zile, publicația cu cel mai mare tiraj din România a renunțat și ea să mai fie dusă la oameni, e vorba de săptămânalul editat de Kaufland.
Plină de anunțuri proprii, gratuită și dusă direct în cutiile poștale, Kaufland era, în mod paradoxal, publicația cea mai distribuită din țară, cu 4,1 milioane de copii săptămânal.
Publicația a luat decizia ca să nu-i mai expună pe cei care o duceau direct la casele oamenilor, în cutiile poștale. Și va rămâne tipărită doar în magazinele Kaufland.
E probabil ca și cele trei cotidiene care mai apăreau duminica, Click, Libertatea și Gazeta Sporturilor, să nu mai poată face acest lucru, începând cu 29 martie, pentru că transportul și difuzarea au mari probleme în toate zilele, dar mai ales duminica.
“Ideea ar fi să ieșim din nou luni, însă vom vedea cât vom putea continua”, a spus unul dintre editori.
În afară de cele trei titluri, pe tarabe mai apar, în timpul săptămânii, cu tiraje mai mici, cotidienele Adevărul, Jurnalul Național și Național, plus jurnalele zilnice locale, care deservesc comunitățile. Și aceste zeci de titluri la nivelul țării au mari probleme.
Oprirea ziarelor ar însemna, au spus de curând cei din Asociația difuzorilor de presă, afectarea severă a câteva zeci de mii de familii, oameni care muncesc nu în difuzare, ci și la tipografii și transportatori.
În restul Europei, inclusiv în țările grav afectate, precum Italia și Spania, ziarele continuă să iasă, ca o încercare de conservare a normalității și a nevoii de informare a publicului.
România ar fi prima țară din Europa unde ziarele tipărite nu ar mai apărea.
O altă problemă în România este cea a abonaților ziarelor, mulți dintre ei în mediul mic urban și rural, unde structura socio-demografică arată că abonații au prea puțin acces la internet, iar ziarul care le vine zilnic e singura formă scrisă de informare, restul constând în consumul de TV.
Numărul abonaților nu e deloc mic. Dintre cotidianele naționale, Click are 17.000 de abonamente, Libertatea are 12.000 de abonamente, Adevărul 2.200, iar Gazeta Sporturilor, 1.400. Dacă Poșta încetează să le mai transporte, vor fi afectate și ziarele locale, care majoritatea trăiesc din abonamente.
Conform cifrelor BRAT, o selecție a unor cotidiene locale arată numărul de abonamente zilnice:
- Viața Liberă din Galați, 1.850 de abonamente
- Jurnal Bihorean din Oradea, 3.200 de abonamente
- Bihari Naplo, de limbă maghiară din Oradea, 7.800 de abonamente
- Jurnal Arădean din Arad, 9.000 de abonamente