Îndată ce treci bacul în Tudor Vladimirescu, pentru unii cartier, pentru alții localitate componentă a orașului Tulcea, orice călător pornește într-un adevărat safari, împănat cu peisaje unice și animale sălbatice la tot pasul.
Pentru turiști e OK. Mai ales vara, vulpile și căprioarele se plimbă nestingherite pe marginea DJ222N, care leagă Tudor Vladimirescu de Chilia Veche, peste 70 de kilometri de drum, iar fazanii depășesc, numeric, firele de iarbă.
Problema este pentru localnici. Fiindcă drumul durează peste 3 ore pentru o mașină obișnuită. Plină de gropi, denivelări și alte capcane, ulița cu titlu de drum județean trebuia modernizată de multă vreme.
O mașină joasă reprezintă un coșmar pentru șofer, care poate ajunge și la 4 ore parcurse pentru cei 70 de kilometri.
Însă acum, în 2021, în afară de câteva porțiuni asfaltate în localitățile de pe traseu, grosul – peste 90% din drum – e doar pietruit.
Soluția de rezervă: drumul de pământ
De nevoie, locuitorii își iau mașini de uzură. Când e o urgență, iau barca de la Chilia la Tulcea. Dacă se grăbesc și nu au o mașină la care să țină, drumul poate fi făcut și în mai puțin de 3 ore.
Iar de multe ori oamenii preferă s-o ia – bineînțeles, când nu plouă și nu se face noroi – pe un drum de pământ care merge paralel cu cel principal. Puțini se încumetă să facă asta și pe ploaie, deoarece au existat cazuri când automobilele au rămas împotmolite.
Pe vreme bună, însă, pământul e mai lin decât pietrișul și denivelările. Fiindcă indicatoarele cu limitare de viteză 20 de kilometri pe oră nu sunt deloc ironice, ci extrem de cinstite.
Mai mult, călătoria este oprită, la câțiva kilometri de Tulcea, de un punct de verificare al Poliției de Frontieră. Ucraina e la un fluviu distanță.
Aventura îi nemulțumește pe localnicii din Chilia Veche, peste 2.000 la număr. Formează cea mai îndepărtată comunitate la care se poate ajunge cu mașina direct din Tulcea.
Descoperă locurile frumoase din România vizitând aceste obiective turistice din Tulcea, Sulina sau Sfântu Gheorghe!
Litigiu cu „baronul Deltei”
Libertatea a întrebat Consiliul Județean ce se poate face pentru ca drumul să fie modernizat. În această săptămână, CJ a răspuns și a punctat că drumul a fost făcut DJ în 2011, când a trecut în patrimoniul Consiliului Județean din cel al Consiliilor Locale.
DJ222N trece prin mai multe localități până să ajungă la Chilia Veche: Tudor Vladimirescu, Ceatalchioi, Plauru, Pardina, unde drumul se desparte. Cel principal merge spre Chilia, unul secundar merge la un mic așezământ, Tatanir, sat de 43 de locuitori la care se merge pe drumul făcut pe dig.
Consiliul Județean adaugă că a început să facă documentația pentru modernizarea acestui drum în 2017. Cu toate acestea, se invocă un litigiu cu firma SC Agrodelta Sireasa SA. Aceasta îi aparține, în proporție de 71%, lui Traian Rece, denumit „baronul Deltei”, fost senator PSDR/PSD și independent (2000-2004).
Prin această companie, el administrează mii de hectare de teren agricol în Deltă.
Proiectul de modernizare a drumului județean a fost blocat din cauza litigiilor apărute între Consiliul Județean Tulcea și S.C. Agro Delta Sireasa cu privire la proprietatea terenurilor pe care se află drumul județean.
Răspuns CJ Tulcea către Libertatea:
Totuși, în răspuns, oficialitățile locale spun că s-au investit constant bani pentru întreținerea drumului, acesta având „terasament slab” și „macadam permeabil”, afectat de mijloacele de transport „greu și foarte greu” aparținând companiilor agricole cu activitate în Deltă.
Costă 223 milioane de lei
Consiliul Județean spune că, deocamdată, nu poate suporta toate cheltuielile pentru modernizarea drumului. Și asta pentru că, susțin în răspuns:
- Există zone inundabile;
- 5 poduri cu deschideri între 30 și 100 m;
- Lungimea totală de 80,208 km (cu tot cu porțiunile din localitățile unde începe și se termină drumul).
Astfel, „se intenționează”, spun șefii CJ, „accesarea fondurilor necesare prin Programul Operațional Regional 2023-2027”.
Fiindcă suma este una însemnată. Costul total estimat în 2017 a fost de 223.345.420 de lei, adică aproximativ 45 milioane de euro. Asta înseamnă 2,78 milioane de lei pe kilometru (550.000 de euro).
Documentul primit de Libertatea e semnat de Horia Teodorescu, președintele CJ Tulcea, și directorul executiv al Direcției Investiții, Horia Nicu.
Mai au de așteptat
Localnicii sunt siguri că, odată cu modernizarea drumului, potențialul turistic ar putea crește.
„Nu dăunează niște mașini în plus cât dăunează toate utilajele care trec pe aici zilnic”, spune un sătean din Chilia.
Întrucât mari porțiuni din drum sunt drepte, pe DJ222N stau adesea turme întregi de oi. Iar ciobanii au timp, măcar teoretic, să elibereze drumul la timp până vine mașina vizibilă din zare.
Până la oi, oamenii pot vedea pe margine și șacali, activi mai ales în buza întunericului. După lăsarea lui se vor și auzi.
Sătenii din Chilia speră că măcar în acest deceniu vor avea parte de asfalt până la oraș.
Mai au de așteptat cel puțin doi ani.