„Acasă” va concura la categoria „world cinema documentary competition” a festivalului Sundance, cel mai cunoscut festival de film independent din SUA, ce se va desfășura în perioada 23 ianuarie – 2 februarie.
Totodată, la arhicunoscuta competiție americană, a fost selectat și lungmetrajul „Colectiv” al lui Alexander Nanau, în secțiunea „Spotlight”.
Sper că va fi suficient de convingător ca să poată stârni o dezbatere serioasă despre discriminare și integrare socială”
Regizorul Radu Ciorniciuc:
Regizorul Radu Ciorniciuc sărbătorește
vestea selecției documentarului său de debut la Chișinău, unde lucrează la un
nou proiect. „Acasă” a fost un demers de patru ani, iar documentarul selectat
de Sundance este doar o parte din toată munca echipei.
„Am filmat doi ani în Deltă. Am început
filmul când Delta Văcărești a devenit Rezervația Văcărești, în timpul
Guvernului Cioloș. Am vrut să vedem ce înseamnă ca o fostă groapă de gunoi să
aibă același statut ca rezervația Bucegi, de exemplu. Așa am cunoscut familia
lui Gică Pescaru, adică Gică Enache, și am zis că ar fi interesant să vedem
cum au de gând autoritățile să îi integreze pe acești oameni. A durat mai bine
de un an jumate până când familia a fost evacuată. Inițial ne-am spus că filmul
se va încheia când vor părăsi locul. Apoi am hotărât că ar fi bine să continuăm
până vedem stabilizată familia sau până îi ducem măcar pe o cale sustenabilă,
ca ei să poată trăi independent în oraș”, povestește Radu.
Fotografii din fiecare zi
Proiectul „Acasă” a cuprins, în urmă cu
patru ani și un proiect de fotografie. Practic, echipa lui Radu Ciorniciuc le-a
dat aparate foto copiilor familiei Enache și ei și-au pozat viața de zi cu zi
până la momentul în care au părăsit Delta. Au editat o carte în parteneriat cu
Decât o revistă și cu banii care s-au strâns din toate proiectele au ajutat
familia în final să își cumpere o casă, nu departe de Văcărești. O casă unde
pot crește și animalele și sunt mai aproape de viața cu care erau obișnuiți.
Povestea lor, de la viața în baracă, apoi
la bloc și ulterior la curte este prinsă în filmul „Acasă”.
„Am început să aplicăm la workshopuri
internaționale de dezvoltare. Am fost selectați la European Social Documentary
și de acolo am ajuns la DoK incubator, unul dintre cele mai important
workshopuri de film și de acolo filmul a urcat cu 10 etaje mai sus și am reușit
să îl ducem în punctul de a fi selectat la Sundance. E filmul meu de debut și
știam că există o concurență foarte mare. Aplică 14 mii de filme și sunt
selectate câteva. Se spune că e mai ușor să scoți un elefant pe gaura cheii
decât să fii selectat la Sundance. A contat foarte mult și asocierea cu un
producător cu experiență, cu Monica Lăzărean Gorgan. Până atunci filmam în
orb”, povestește pentru „Libertatea” regizorul.
Nu s-au limitat doar la a filma. Echipa
filmului s-a implicat și în integrarea socială a familiei cu 11 copii. S-au
alăturat lor mulți voluntari, medici, asistenți sociali, psihologi și
jurnaliști.
Podul dintre servicii și familie
„Ne-am gândit ce am putea să le dăm noi copiilor ca să nu fie cinci lei pe care să-i cheltuiască, să fie ceva care să le folosească mai mult timp. Ideea să meargă la școală a venit de la ei. Unul dintre copii a zis că ar vrea să știe să citească. Ne-a zis că poate iese într-o zi în oraș, se rătăcește și n-o să știe să citească semnele și n-o să se poată întoarce. Am zis de atunci să gândim o strategie de intervenție socială, tailor made, adică aplicată exact pe problemele lor.
Nu aveau acte și a trebuit să facem demersuri și pentru asta, nu au avut niciodată apă curentă și a trebuit să vină un asistent social să-i ajute. Părinții au făcut psihoterapie, au venit specialiști și au făcut chiar și educație sexuală cu ei. Am vrut să-i ajutăm ca tranziția spre viața socială să fie cât mai ușoară”, mai spune Radu, care speră ca filmul să relanseze discuția despre serviciile sociale de la noi.
„Am lucrat foarte bine cu autoritățile.
Noi am mediat niște servicii sau beneficii deja existente în sistem. Am creat
un pod între servicii și familie. Ce nu funcționează e fix asta, medierea. Eu
cred că România are fonduri pentru marginali, are metodă venită pe obligație
din partea UE, are reforme făcute… Ce nu are este medierea. Mergi într-un sat
și vezi că un asistent social trebuie să aibă grijă de 2000 de familii.
E o realitate și faptul că în societatea
românească există ceva împământenit: rasismul. Înclusiv șefi de departamente
din primărie discriminează, dar într-un mod grotesc pentru anul în care ne
aflăm. Asta blochează din ajutoarele existente”, mai spune regizorul.
Adaptarea și legătura cu trecutul
Acum familia Enache este adaptată vieții
„la oraș”, copiii merg la școală, iar Vali, cel mai mare dintre ei lucrează
chiar la Delta Văcărești, ca ranger. Vali a devenit și personajul principal din
„Acasă”. „Filmul urmărește relația lui cu tatăl său, relația dintre un
adolescent și tată. În ceea ce privește structura, inițial avem personajul
colectiv – familia, inspirată și de viața în Deltă, cum se protejează de
pericolele din Deltă dar și de cele din afara ei. Și după ce tatăl s-a
îmbolnăvit, responsabilitatea a căzut pe Vali care nu era neapărat pregătit să
o preia, avea doar 16 ani. După mutarea în oraș, Vali începe să vadă
oportunitățile vieții de la oraș. A primit și jobul de ranger, a devenit și
indepedent financiar. Au fost momente în care familia a început să fie testată
de rigorile orașului”, sunt singurele detalii pe care Radu Ciorniciuc le
dezvăluie din acțiune. „Filmul are un potențial emoțional puternic și sper că
va fi suficient de convingător ca să poată stârni o dezbatere serioasă despre
discriminare și integrare socială”, a completat regizorul.
Filmul va avea premiera internațională la Sundance și cel mai probabil va ajunge și în cinematografele românești anul viitor. Până atunci puteți descoperi mai multe din cartea „Acasă” și cu ajutorul aplicației mobile „Acasă AR App”.