„Salvaţi Copiii solicită permisiunea şi sprijinul autorităţilor pentru a putea iniţia, în unităţile de învăţământ publice, pe durata verii, activităţi de educaţie preşcolară şi şcolară de tipul ‘şcoală după şcoală în beneficiul copiilor care au fost privaţi parţial sau total de accesul la educaţie în perioada suspendării cursurilor din şcoli. Astfel, ne dorim să venim în sprijinul a peste 4.600 de elevi din 35 de şcoli din Bucureşti şi 14 judeţe, implicându-i atât în activităţi de învăţare directă ori prin intermediul tehnologiilor online, cât şi în activităţi recreative şi de dezvoltare personală”, se arată într-un comunicat de presă al organizaţiei transmis, joi, sursei citate.

Proiectele derulate vor face obiectul unei evaluări ale cărei concluzii vor putea fi utilizate de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării în alte comunităţi dezavantajate ori la nivel naţional, precizează sursa citată.

Potrivit comunicatului, Salvaţi Copiii îşi asumă atât obligaţia de a obţine consimţământul informat al părinţilor şi copiilor, de a asigura resursele umane şi materiale necesare pentru desfăşurarea activităţilor, cât şi obligaţia de a respecta restricţiile şi normele în vigoare cu privire la asigurarea condiţiilor de igienă şi de supraveghere epidemiologică în cursul derulării activităţilor şcolare.

Avertisment transmis autorităților

Salvaţi Copiii avertizează asupra „consecinţelor dramatice pe care îngrădirea accesului la educaţie” îl are pentru copiii vulnerabili şi reiterează solicitarea ca, în perioada verii, cu sprijinul comunităţilor locale şi al organizaţiilor neguvernamentale, să poată fi organizate cursuri şcolare, respectând condiţiile de siguranţă sanitară, cu grupe mici de copii care au nevoie de interacţiuni şi activităţi şcolare pentru recuperarea cunoştinţelor.

„Măsurile necesare luate pe fondul stării de urgenţă instaurate pentru a limita răspândirea pandemiei de COVID-19 au avut consecinţe negative pentru copiii care provin din medii socio-economice precare. Inechităţile sociale au fost agravate în cazul copiilor care nu au avut acces la şcoala online, iar marginalizarea şi discriminarea au repercusiuni atât educaţionale, cât şi psiho-emoţionale pe termen lung”, avertizează organizaţia.

Abandonul școlar, o problemă gravă

Conform acesteia, scenariul unei perioade de jumătate de an de lipsă a contactului direct cu şcoala ar conduce la „o creştere semnificativă a riscului de abandon şcolar şi de excluziune socială”.

O analiză efectuată la finalul lunii aprilie de Salvaţi Copiii asupra unui eşantion de peste 500 de gospodării selectare din rândul beneficiarilor săi „ridică serioase semne de alarmă” cu privire la impactul pe care l-a avut criza declanşată de COVID-19 asupra copiilor care se aflau şi anterior acestei conjuncturi în situaţii de risc – risc de abandon şcolar, confruntându-se cu sărăcia sau crescând departe de părinţii plecaţi la muncă în străinătate, se menţionează în comunicat.

Potrivit datelor obţinute de Salvaţi Copiii, la nivelul celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, 162 au avut lecţii online la toate materiile şi 351 la unele materii. Aceasta înseamnă că 378 (42,42%) nu au avut acces la educaţie online, ci doar la alte intervenţii de educaţie la distanţă, la sprijin educaţional din afara şcolii sau au fost complet privaţi de educaţie.

Nouă din zece persoane spun că au în gospodărie acces la internet. Totuşi, majoritatea acestora navighează online folosind telefonul mobil, ceea ce face aproape imposibilă utilizarea internetului în contexte educaţionale. Analizând situaţia celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, Salvaţi Copiii a observat că 89 nu au acces la internet, 541 au acces la internet acasă doar prin telefoane mobile şi doar 261 au acces la internet şi de pe desktop, laptop sau tablete. Doar una din zece familii spune că reuşeşte să îşi ajute suficient toţi copiii pentru a continua să înveţe în această perioadă, mai arată studiul, precizează organizaţia.

 
 

Urmărește-ne pe Google News