Din Gara de Nord pleacă zilnic un tren către București. Nu este nicio greșeală. De la Gara de Nord și până la Gara de Est, sau Obor, cum mai este cunoscută, se fac 60 de minute cu trenul Regio. Indiferent dacă plouă sau ninge, dacă e cald sau frig, dacă traficul în Bucureşti e paralizat sau nu. Linia care leagă cele două gări din București este, în mare parte, cea pe care pleacă trenurile către Constanța și poartă indicativul M800. În ultimii ani, infrastructura aferentă acestei rute a beneficiat de investiții şi a fost modernizată. Complet electrificată și cu terasamentul refăcut, linia ferată din nordul Capitalei “ține” viteze de până la 160 de kilometri la oră.

Cursa urbană, inagurată în 2009, era estimată la mii de oameni în fiecare zi. La aproape 10 ani distanță, din Gara de Nord se urcă în trenul de Obor aproximativ 20 de persoane.

Deși calea ferată trece prin cartiere importante din București, trenul urban face stații doar în Gara Băneasa și Gara Pantelimon, la Dragonul Roşu.

Trenul nu oprește în Pipera, dar calea ferată generează, în schimb, în fiecare zi cozi kilometrice de mașini. Bariera din capătul străzii Petricani, de la granița cu orașul Voluntari, blochează traficul, indiferent dacă pe-acolo trec trenuri de persoane sau marfare. Iar nervii şoferilor şi navetiştilor sunt puşi la încercare.

Societatea civilă cere o gară în zonă

Asociația “Metrou Ușor, una dintre cele mai importante asociații de profil din România, susține că, în prezent, transportului feroviar urban i se acordă o importanță minimă.

Deși, în cadrul unui plan de mobilitate regională, transportul integrat ar trebui să aibă pe post de coloană vertebrală transportul de mare capacitate pe șine, infrastructura existentă permite, cu mici îmbunătățiri, crearea unor legături importante, care pot asigura mobilitatea rapidă a populației în cadrul unui sistem integrat”, explică, pentru Libertatea, Costin Banu, președintele asociației.

Reprezentantul “Metrou Ușor” consideră că “între Gara de Nord și Gara Obor, care folosește Magistrala 800, se poate asigura o legătură rapidă între diferite puncte din nordul Bucureștiului”.

Stațiile noi propuse de Asociația “Metrou Ușor” pentru nordul Capitalei sunt Pajura (la marginea cartierului), Băneasa (gară existentă), Aviației (în dreptul străzii Berca), Șoseaua Pipera (în dreptul pasajului Pipera), Șoseaua Petricani (în zona barierei), Dragonul Roșu (în dreptul complexului comercial) și Fundeni (în dreptul pasajului Fundeni).

 

Stații propuse de Asociația „Metrou Ușor”

Calea ferată modernizată, rapidă, traversează zona de birouri Pipera pe la mijlocul acesteia, fără a deservi zona, neexistând puncte de oprire. Linia are potențial pentru dezvoltarea transportului regional de călători, cu atât mai mult cu cât circulația trenurilor de marfă se poate efectua pe linia de centură, recent redeschisă circulației, după 5 ani de inactivitate. Investițiile necesare pentru acest obiectiv sunt relativ mici. Câteva peroane, macazuri și linii suplimentare în zona punctelor de oprire și găsirea unei soluții de dublare a M800 sau racordarea acesteia la restul pachetului de linii de la Gara de Nord, pentru a permite frecvențe mărite. Orizontul de implementare este scurt, de unu-doi ani”, adaugă reprezentantul Asociației “Metrou Ușor”.

Membrii “Metrou Ușor” au înaintat această propunere în faza de elaborare a Planului de mobilitate urbană durabilă PMUD București – Ilfov, un document strategic și un instrument de politică de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General. Asociația de Dezvoltare Intracomunitară București-Ilfov, responsabilă de implementarea acestuia, a transmis un răspuns asociației pe 25 februarie 2016: “În faza inițială de elaborare a scenariilor alternative a fost dezvoltat și testat inclusiv scenariul «Dezvoltarea maximă a rețelei de cale ferată». Scenariile propuse și testate pentru regiunea București-Ilfov au făcut obiectul unui raport intermediar, ce va putea fi consultat pe site-ul PMB.

CFR Infrastructură analizează

Cotidianul Libertatea a înaintat o solicitare scrisă companiei CFR Infrastructură, singura instituție care are autoritate să înființeze gări noi pe Magistrala 800. Compania a transmis că, “în prezent, este în curs de derulare Etapa I a proiectului Centura Feroviară a Capitalei – realizarea Centurii de Vest, între stația CF București Nord și stația CF Progresul. Lucrările privind amenajarea acestor puncte de oprire vor fi realizate în cadrul proiectului care are drept scop modernizarea infrastructurii feroviare în vederea redeschiderii circulației feroviare pe ruta București Nord – Giurgiu.

Cât privește înființarea de gări noi în zona Pipera, compania susține că “tronsonul Centura de Cale Ferată a Bucureștiului, care cuprinde și parte a Magistralei Feroviare 800, între punctele de oprire Carpați și Pantelimon, va face obiectul unei alte etape a proiectului, etapă ce va fi promovată în funcție de identificarea unor soluții de finanțare a lucrărilor. În cadrul acestei etape, pe baza unor studii de specialitate, se va analiza necesitatea și oportunitatea înființării unor noi puncte de oprire destinate traficului de călători, suplimentar stațiilor actuale Băneasa și Pantelimon, în locațiile: Pod Pajura, pod Băneasa, Pasaj Pipera, Petricani, Andronache, pasaj Colentina”.

Un experiment realizat de ziarul Libertatea la începutul acestui an a arătat că trenul face mai puţin de 10 minute până în Gara Băneasa. Ceea ce înseamnă că din Gara de Nord până în Pipera, cu trenul, călătorii nu ar face mai mult de 15 minute.


Campania #salvatipipera este o inițiativă a cotidianului Libertatea, susținută de Trustul de Presă Ringier România.

Trimite-ne imagini și videoclipuri la numărul de WhatsApp +40 0729.729.000 sau scrie-ne despre cum crezi tu că ar trebui salvată Pipera la adresa de e-mail salvatipipera@libertatea.ro

Urmărește grupul de Facebook #salvatipipera și povestește-ne cum îți este afectată viața de zi cu zi din cauza nepăsării autorităților.

Implică-te! Semnează petiția #salvatipipera.


 
 

Urmărește-ne pe Google News