“Oraşul nu poate construi atâtea străzi câte maşini pot cumpăra oamenii. Noi trăim cu impresia că străzile din Bucureşti sunt blocate. Ele sunt blocate de doar 20% din parcul auto din Bucureşti. Pentru că se tot spune: hai să mai facem o penetraţie şi gata. De îndată ce deschizi o penetraţie, alţi oameni care nu îşi foloseau maşina o vor folosi. Şi avem deja exemple. Avem Pasajul Basarab, care a fost gol în primii doi ani iar acum e blocat. Avem pasajul din Aviaţiei, a fost gol şi s-a blocat. E o perpetuă încercare de a rezolva o problemă care nu e rezolvabilă. Nu putem construi străzi, pentru câte maşini pot circula”, susţine reprezentantul Asociaţiei Construim România.
Cât priveşte problema traficului auto, Mihai Crăciun susţine că trebuie descurajat prin majorarea taxelor de parcare în zone critice şi redarea străzilor circuitului pietonal. “Occidentul a luat-o de mult în direcţia inversă. Descurajarea înseamnă aşa: se îngustează străzile şi se pietonalizează. Oraşul devine mult mai respirabil şi mai plăcut. Redescoperi plăcerea de a te plimba prin Centru, de a vedea oraşul. În plus când eşti pieton pe stradă începi să cumperi de la magazine, începi să vezi vitrine, înfloreşte comerţul stradal, ceea ce e benefic pentru economia oraşului. Parcările în Londra sunt excesiv de scumpe. O oră în cursul zilei este între 5 şi 10 lire dacă parchezi în zona Centrală. Ăsta pe lângă cele 11 lire pe care trebuie să le dai ca să intri în zona centrală”, explică Crăciun.
Soluţia la îndemână
“În Bucureşti este o luptă între autorităţile care nu fac transport public şi oamenii care simt că au cumva dreptul constituţional să circule cu maşina pe oriunde. O soluţie imediată, ca termen de câteva luni, ar fi nişte tramvaie moderne de 40 de metri care să aibă capacitate de câteva sute de călători şi care să circule cu o cadenţa mare. Ar dubla metroul şi ar asigura legătura cu Colentina pentru că cel mai mare blocaj din reţeaua de metrou dimineaţa este între Obor şi Pipera Sud. Tramvaiul ar asigura o legătură pe partea cealaltă, direct cu Colentina. Dacă circulă tramvaie de 20 de metri, vechi de 50 de ani şi care vin la 10-15 minute nu se poate rezolva nimic. Un tramvai nou costă cam două milioane de euro. Într-adevăr e scump. Dar haideţi să comparăm cât ne costă parcările, cât ne costă drumurile şi cât ne costă sănătatea. Pentru că nimeni nu vorbeşte de nivelul uriaş de poluare din Bucureşti”, mai spune reprezentantul Asociaţiei Construim România.
Asumarea proiectelor
O problemă majoră a felului în care arată infrastructura de transport public din Capitală o reprezintă şi lipsa unei asumări pentru proiectele de anvergură. “Cred că doar o schimbare de mentalitate poate ajuta. Cineva dă legi azi, mâine vine alt partid care ori nu le respecta, ori dă alte legi care schimbă legile date de precedentul partid. Această luptă nu poate fi productiva niciodată şi nu se poate rezolva prin legi. Ce o să facem, să scriem Master Planul în Constituţie? N-o să putem să facem asta. E vorba despre nevoia de a înţelege că soluţiile reale se dezvolta greu şi în timp şi numai cu un plan urmărit şi susţinut. Dau exemplul Germaniei şi Angliei care anunţă azi în presă un proiect anume gata în 2030. ŞI ei anunţa asta victorioşi pentru că ştiu că dacă planul a intrat în etapa în care se obţin autorizaţiile chiar se va construi. Acolo nu se pune problema că vine primarul următor şi spune că nu mai trebuie făcut”, conchide Mihai Crăciun.
Campania #salvatipipera este o inițiativă a cotidianului Libertatea, susținută de Trustul de Presă Ringier România.
Trimite-ne imagini și videoclipuri la numărul de WhatsApp +40 0729.729.000 sau scrie-ne despre cum crezi tu că ar trebui salvată Pipera, la adresa de e-mail salvatipipera@libertatea.ro
Urmărește grupul de Facebook #salvatipipera și povestește-ne cum îți este afectată viața de zi cu zi din cauza nepăsării autorităților.