Cum se anunta o actiune umanitara de maxima dificultate, echipajul de cinci oameni al avionului Antonov 26 (AN 26), de pe Baza 90 din Otopeni, incepe echiparea. ‘Am fost solicitati sa ducem sau sa aducem raniti din strainatate sau sa transportam organe pentru transplanturi. Principalul motiv e ca, indiferent de varsta avionului – peste 20 de ani – acesta e foarte rezistent si rapid, ne-a spus capitanul Radu Popescu.
Un avion militar rusesc Antonov, AN 26 mai precis, deserveste cu succes Armata romana dupa 23 de ani de la momentul fabricatiei. Folosit in special pentru transport sau antrenamentul parasutistilor din armata, AN-ul indeplineste si misiuni umanitare. Echipajul aeronavei e format din cinci oameni. Capitanul Radu Popescu, de 47 de ani, copilotul Nicusor Oprea, de 38 de ani, mecanicul de zbor Radu Priboi, 37 de ani, radiotelegrafistul Bratu Lazar, 40 de ani, si navigatorul Maxim Cristescu, de 27 de ani, sunt oricand gata de zbor cand vine vorba de salvarea de vieti umane. ‘Toti membrii echipajului au fost la un moment dat elevii mei, ne-a spus capitanul Radu Popescu.
Omul tine mansa avionului inca din 1979, avand peste 8.000 de ore de zbor. ‘Consider ca cele mai importante misiuni le-am avut cand a trebuit sa salvam vieti. Acum 2-3 ani, am transportat persoane din Amman, Iordania. Avusesera un accident auto. Erau 5 persoane, doua in coma. Pe ranitii din explozia de acum cativa ani din Colentina i-am dus la operatie in Israel tot noi. Aveau arsuri grave, ne-a spus capitanul.
45 de tari utilizeaza acest model
Antonov 26 se ridica de la sol datorita celor doua motoare turbopropulsoare. Atinge o viteza de 440 de kilometri la ora si altitudinea de 7.500 de metri, cu o autonomie de zbor de 1.500 de kilometri. Aparatul, produs in Rusia, a zburat prima data in 1963. Momentan 45 de tari, majoritatea foste sau actuale regimuri comuniste, detin o flota de AN 26.
Avionul a fost folosit de presedintii romani
‘AN 26 e un aparat polivalent. Are benzi transportoare si macara, incat poti incarca avionul cu diverse obiecte aproape singur. A fost proiectat sa poata transporta si targi pentru cazuri deosebite. Sunt si variante ale aparatului pentru pasageri. Cu un astfel de model i-am plimbat in diverse destinatii pe fostii presedinti Ion Iliescu si Emil Constantinescu. Poate transporta 26 de oameni la o viteza de peste 400 de kilometri la ora, si-a laudat capitanul aeronava.