Cei care intarzie cu achitarea facturilor la utilitati platesc penalizari usturatoare. Daca termenul scadent al facturii se depaseste prea mult, consumatorii risca sa fie deconectati de la utilitati, iar ulterior debransati. Iata masurile luate fata de rau-platnici de catre Romtelecom, Distrigaz, Apa Nova, Electrica si companiile de cablu tv.
Plata facturii Romtelecom se face in termen de 22 de zile de la emitere, iar la depasirea termenului se aplica majorari de 0,15% pe zi pentru o intarziere de 1-15 zile calendaristice si 0,35% pe zi pentru o intarziere de 16-60 zile calendaristice. In a 16-a zi de intarziere serviciul telefonic se suspenda. Reconectarea se face in maximum 48 de ore de la achitarea integrala a sumei datorate. In a 61-a zi de intarziere serviciul se desfiinteaza. Pentru reinstalare trebuie platita suma restanta plus taxa de 9,80 e fara TVA.
Clientii Distrigaz au termen de plata 15 zile dupa emiterea facturii. Daca au dificultati de plata, e posibila obtinerea unui termen suplimentar, in limita a 45 zile de la emiterea facturii. Daca nu platesc in termen de 45 zile, li se vor factura penalitati de 0,1% pe zi de la intarziere si risca sa li se sisteze furnizarea gazului. In acest caz, vor trebui sa achite cheltuieli in plus: deplasarea personalului, provizionul (garantia) pentru neplata (300 mc de gaz pentru clientii casnici) si facturile neachitate.
Apa Nova calculeaza penalitati la 30 zile de la emiterea facturii. In functie de valoarea datoriei si numarul de facturi restante, clientului i se transmite o somatie la cel putin 21 de zile de la data exigibila a facturii. Daca clientul nu-si regleaza situatia, i se transmite o notificare cu cel putin 7 zile inainte de propunerea de inchidere a bransamentului. Sistarea serviciului se face dupa primirea de catre client a doua instiintari (somatie si notificare) si la cel putin 7 zile de la ultima instiintare. Taxa de inchidere-deschidere bransament: DN 20-40 mm – 560.27 lei noi; DN 50-100 mm – 837.71 lei noi.
Factura Electrica se achita in termenul de scadenta de 15 zile de la emitere. Neachitarea in termen de 30 zile de la data scadentei atrage penalitati de 0,05% pe zi din valoarea facturii, iar acestea se datoreaza din prima zi dupa data scadentei. Daca factura si penalitatile nu au fost achitate dupa 35 zile de la data scadentei, se primeste preaviz. Dupa 45 zile de la data scadentei, dar nu mai devreme de 5 zile de la preaviz, Electrica poate intrerupe furnizarea energiei. In cazul in care consumatorul nu face, in termen de 60 de zile de la data intreruperii furnizarii energiei electrice, plata integrala a facturii si a penalitatilor, furnizorul poate rezilia contractul.
Abonatii companiei de cablu tv Astral care nu achita facturile la data scadentei sunt penalizati cu 0,2% pe zi. Depasirea cu o luna calendaristica a datei scadente a platii duce la deconectare. Clientul e debransat daca a depasit cu doua luni data scadenta.
La RCS, daca pana pe data de 5 a fiecarei luni nu s-a efectuat plata abonamentului, incep debransarile. Rebransarea se face dupa plata taxei de racordare si a sumelor abonamentelor restante la valoarea curenta.