Prin Lars, punctul de frontieră care leagă Georgia de Rusia, coada de camioane și tiruri este uriașă, notează jurnaliștii. Autovehiculele trec granița cu diferite mărfuri, inclusiv mașini de lux, în ciuda sancțiunilor impuse de grupul G7, inclusiv Marea Britanie.

Teoria din spatele sancțiunilor era că, lipsind mașina de război a Rusiei de piesele de care avea nevoie și pe oamenii de afaceri ruși de bunurile de lux occidentale pe care le râvneau, statele europene ar putea provoca daune economice chiar dacă nu erau implicate în mod direct în război cu Rusia.

Numai că realitatea din teren este diferită de teoria creionată pe tabla de la Bruxelles. În timp ce exporturile mărfurilor căutate și dorite în Rusia au scăzut la zero, ele au crescut brusc la vecinii Rusiei.

Marea Britanie, de exemplu, a devenit un exportator important pentru Kârgâzstan, unde ajung piese necesare pentru drone, dar și pentru Georgia, Kazahstan și Azerbaidjan, care solicită un număr uriaș de mașini de lux.

Ce importă Rusia din Marea Britanie: mașini de lux, piese de radar, drone, echipamente electrice

Cercetând situația și datele oficiale, s-a descoperit că mașinile de lux nu trec, cel puțin oficial, în spațiul controlat de puterea de la Kremlin, ci rămân în Georgia.

„Așa că am călătorit în Georgia pentru a afla dacă mai există mașini fabricate în Marea Britanie care încă călătoresc în Rusia. Acum, în unele privințe, concentrarea noastră pe mașini poate părea ciudată: la urma urmei, există încălcări mult mai flagrante ale regimului de sancțiuni. Ancheta noastră anterioară a constatat că piese pentru radare și echipamente electrice au fost trimise din Regatul Unit în Caucaz și Asia Centrală, după impunerea sancțiunilor”, subliniază reporterul Sky News Ed ConWay.

Din observațiile făcute de jurnaliștii britanici, care au stat mai multe zile la graniță pentru a observa modul în care se desfășoară acest tranzit către Rusia, există mai multe grupuri implicate în buna desfășurare a evenimentelor. Fiecare se ocupă de o parte din proces.

Toată lumea din regiune câștigă la granița dintre Georgia și Rusia, numai Ucraina pierde

Jurnaliștii britanici povestesc traseul urmat de aceste bunuri. Mai întâi, un grup de bărbați este însărcinat cu aducerea mașinilor la graniță – uneori din showroomurile din capitala Tbilisi, alteori din porturile de la Marea Neagră: Poti sau Batumi. De cele mai multe ori, ei nu știu dinainte de unde vin mașinile – dacă direct din țări precum Marea Britanie sau prin alte state din Caucaz precum Azerbaidjan.

Odată ce aduc mașinile la graniță, le lasă acolo într-un set de parcări unde stau câteva zile până la finalizarea actelor necesare. Aceste documente nu sunt lipsite de propriile sale complicații: după ce statele europene au impus sancțiuni, Georgia a introdus propriile interdicții privind trimiterea de mașini în Rusia. Cu toate acestea, există numeroase lacune care vă permit să aduceți mașinile peste tot.

O modalitate este de a avea mașinile înmatriculate și vămuite în Armenia înainte de a ajunge la punctul de control Lars din Rusia. Uneori, cei care duc mașinile în Rusia sunt sfătuiți să spună că sunt conduse prin Rusia până în Kârgâzstan.

„Dar, așa cum spune un YouTuber rus: Să fim sinceri: toată lumea înțelege totul perfect bine – toți dintre cei care vă vor înregistra la poliția rutieră și oamenii de la granița cu Georgia – că această mașină va merge în Rusia și va rămâne acolo”„ arată Ed Conway.

Mașinilor vizate pentru trecerea în Rusia li se eliberează plăcuțe de înmatriculare de tranzit, după care pot fi conduse peste graniță. Și din moment ce georgienii pot călători fără viză în Rusia și invers, trecerea mașinilor peste graniță este pur și simplu o chestiune de timp, care nu mai implică nicio complicație.

Marea problemă este că nimeni din întreaga schemă nu poate fi depistat ușor și să fie acuzat de vreo infracțiune. În ciuda faptului că sancțiunile impuse de G7 sunt încălcate, conform actelor, mașinile ajung în Azerbaidjan și Georgia, după care dispar.

Efectele acestui tranzit nedorit sunt favorabile lui Putin și regimului de la Kremlin. Economia Rusiei rămâne puternică, nu există lipsuri de bunuri esențiale și de lux la Moscova, iar statele din Caucaz, precum Georgia și Azerbaidjan, au cunoscut un impuls economic enorm. „Toată lumea câștigă – mai puțin ucrainenii”, ține să precizeze Ed Conway în Sky News.

Libertatea.ro a scris pe larg despre modul cum se încalcă sancțiunile în articolul: Ipocrizia sancțiunilor: România, SUA și Olanda sunt statele care importă cel mai mult produse petroliere derivate din țiței rusesc STUDIU

Urmărește-ne pe Google News