Cuprins:
Rețele de socializare preferate pentru informare
Mai exact, în 2024, 29% din persoane au declarat că social media reprezintă principala lor sursă de informaţii online, urmate de căutări şi de site-urile şi aplicaţiile presei tradiţionale. Asta în timp ce în 2018 procentul era de 23%.
Datele unui sondaj Eurobarometru sunt și mai îngrijorătoare: 48% dintre români folosesc social media ca sursă de informare.
Însă datele cercetării Institutului Reuters arată că vorbim de o diversificare a surselor de informaţii. Concret, dacă în trecut YouTube și Facebook erau principalele surse de informații, acum sunt șase rețele preferate: YouTube, Facebook şi Instagram, X, TikTok şi WhatsApp.
„Ceea ce este frapant este hibridizarea suporturilor”, declară profesorul de ştiinţele informației de la Universitatea Paris 2, Arnaud Mercier.
„Utilizatori care văd informaţii care trec pe TikTok nu înseamnă că nu se informează pe TikTok”, spune acesta.
Iar publicul, dar și informațiile variază de la o reţea la alta.
Evoluția TikTok
TikTok reprezintă o sursă regulată de informaţie a 13% dintre persoanele sondate de Institutul Reuters. Aceasta este populară mai ales în rândul celor de 18-24 de ani.
Aproape un sfert dintre cei cu aceste vârste se informează în fiecare săptămână de pe TikTok. Această rețea beneficiază de o „creştere rapidă în Africa, în America Latină şi în anumite părţi ale Asiei”.
Aici informațiile vin de pe conturi ale unor personalităţi publice sau „persoane obişnuite”.
„Având în vedere uşurinţa şi viralitatea producţiei şi difuzării de videouri TikTok, a existat un flux în care inclusiv presa (clasică) se poate îneca în masă”, comentează Arnaud Mercier.
Cu toate acestea, 27% dintre utilizatori cred că este dificil să găseşti pe TikTok informaţii demne de încredere, cel mai mare nivel în rândul principalelor reţele de socializare.
Facebook și Instagram
În timp ce TikTok a devenit tot mai populară, Facebook și Instagram au pierdut din atractivitate.
Asta și pentru că locul actualităţii a fost scăzut în mod voluntar de către firma sa mamă Meta, care a făcut la fel cu Instagram, subliniază Institutul Reuters.
Datele din 12 ţări arată că 26% dintre utilizatori au folosit în medie Facebook pentru a se informa în 2024, în scădere de la 42% în 2016.
Publicul-țintă este reprezentat de persoane mai în vârstă decât celelalte reţele. De altfel, Facebook rămâne importantă pentru jurnaliştii şi presa tradiţională.
YouTube, locul în care se întâlnesc mai multe generații
Platforma YouTube atrage 23% din persoanele de 18-24 de ani, care declară că site-ul este prima lor sursă de informaţie video, dar și 25% din cei de 35-44 de ani şi 24% din cei de peste 55 de ani.
Institutul Reuters prezintă în raport utilizări deosebit de variate. Utilizatorii vin în primul rând să caute videouri produse de personalităţi cunoscute, dar sunt căutate şi presa tradiţională şi alternativă.
X, social media pentru tineri
Recent depășită de TikTok, reţeaua de socializare X, fostă Twitter, rămâne frecventată mai mult de cei mai tineri.
Cu toate acestea, 24% dintre respondenți consideră că este dificil să deosebească informaţiile bune de cele proaste pe X.
„Asta s-ar putea explica prin faptul că actualitatea joacă un rol preponderent pe platformă sau prin largul evantai de puncte de vedere care sunt exprimate pe ea”, explică Institutul Reuters.
WhatsApp, cele mai „periculoase” informații
Poate nu vă gândiți la WhatsApp ca la o rețea de socializare, însă 21% dintre respondenți susțin că se informează de aici în fiecare săptămână.
Mai mult, nivelul său de fiabilitate este considerat drept unul dintre cele mai înalte în rândul reţelelor de socializare observate.
„În mod paradoxal, asta ar putea să însemne că informaţia transmisă pe WhatsApp este mai periculoasă”, pentru că ea incită la cele mai mici precauţiuni, notează Institutul Reuters.
Astfel, profesorul Arnaud Mercier subliniază că o „privire critică” asupra informaţiei rămâne ”vitală pentru oricare cetăţean”, indiferent că este vorba despre reţele de socializare sau presa tradiţională.