La școala din Vlădaia, județul Mehedinți, învață 162 de elevi. Sunt 5 clase la ciclul primar, cu 74 de elevi, și patru clase cu 73 de elevi în ciclul gimnazial. Lor li se adaugă și 15 preșcolari. Spațiul de încălzit ar fi de 2.000 de metri pătrați, pe lângă sălile de curs existând și o sală de sport, două laboratoare și cancelaria.

Primarul comunei, Viorel Spuză, e însă de altă părere. Spune că elevii au căldură, dar că problema e rezolvată. Nu acum însă, ci peste câteva luni.

„E rezolvată problema. În primăvară acuma se rezolvă. Cum se face bugetul, cum e rezolvată. Îngheață în clase? Nu, domle, că au acuma, funcționează, dar zice că nu face față. Au căldură. Nu eram eu nebun să-i las așa, fără căldură. Luam din alte părți și tot era. Dar vor o centrală mai mare, pentru că sunt mai multe calorifere decât… știți? Dar în primăvară e rezolvată, vă spusei”, zice primarul.

„Unii copii îngheață și acasă. Măcar la școală să le fie bine”

Până să aștepte rezolvarea problemei în primăvară, pe 16 decembrie, la Căminul Cultural din Vlădaia (Mehedinți), elevii școlii din localitate au pus în vânzare obiecte confecționate de ei în ultima lună pentru a strânge fonduri cu care să achiziționeze o centrală termică nouă, care să încălzească sălile în care învață. 

Cele existente, funcționale din 2017, când primăria a făcut o ultimă investiție importantă la unitatea de învățământ, nu mai fac față. În zilele friguroase de iarnă, elevii și profesorii stau cu gecile pe ei la clasă.

„Chiar ieri am avut o inspecție și a zis doamna: mamă, ce frig e aici la tine! Și încă nici nu e atât de rece”, spune directoarea școlii din Vlădaia, Gina Vlaicu. E de 10 ani în școală, la catedra de matematică, și a trecut de un an și la conducerea școlii. Face în fiecare zi naveta de la Drobeta-Turnu Severin, la fel ca majoritatea colegilor ei. Spune că elevii din Vlădaia merită condiții mai bune. Majoritatea provin din familii sărace și iarna schimbă frigul de acasă cu cel de la școală.  

„Unii n-au de niciunele nici acasă, stau în câte o cameră și e vai și-amar. Măcar la școală să aibă condiții. Sunt deja ani în care venim toți îmbrăcați cu gecile, stăm așa în școală și așa plecăm și acasă. Ați merge cu plăcere la serviciu știind că acolo e frig ca-n peșteră? Copilul ce-și spune? Acasă e frig, stau îmbrăcat, la școală e frig, stau îmbrăcat”, spune directoarea școlii din Vlădaia.

Vlădaia, pe harta școlilor care se confruntă cu mari probleme

Situația unității de învățământ din Vlădaia apare și pe hartaedu.ro, o platformă dezvoltată de Asociația Narada, unde se pot semnala cazuri concrete ale problemelor cu care se confruntă școlile din România.  

„Din cauza nefuncționării corespunzătoare a celor două centrale, temperatura interioară în spațiile de învățământ nu depășește 16 grade Celsius. Din acest motiv, elevii stau mai mereu îmbrăcați. Prin urmare, actul educativ are foarte mult de suferit”, se arată în alerta de pe hartaedu.ro.

Primar: „În funcție de cât adună, le dau să-și ia o centrală nouă”

„Am avut două centrale noi, dar constructorul nu a prevăzut suprafața radiantă atât de mare și zice că nu fac față. Dar la anul le promisei că, în funcție de cât adună la târg, le dau să-și ia o centrală nouă. Diferența la ce au adunat ei suplimentăm și le dăm noi, că-s atribuțiile noastre, nu ale lor. Cât să fie o centrală, 6.000-7.000 de lei? Atâta era acum doi ani, acuma, vă dați seama, s-or mai fi scumpit și ele”, a spus primarul Viorel Spuză (PSD), aflat la al patrulea mandat.

Directoarea școlii: „Mai punem mâna și pe bidinea”

„Doar în primul an au fost calde, când le-au dat în funcțiune. De atunci, tot timpul am avut probleme, ba cu pompele, ba cu altceva. Încercăm cu toții aici să găsim soluții. Să lucrăm în echipă, că școala nu e proprietatea mea și, dincolo de funcție, mai important e să lași ceva în urmă, să se vadă ceva. Mai punem mâna și pe bidinea, că școala e casa noastră oarecum. Peste jumătate de zi suntem aici. Sperăm să rezolvăm situația cu încălzirea, copiii ăștia merită condiții mai bune. Măcar la școală să se poată simți bine”, a mai spus directoarea Gina Vlaicu.

Conform cifrelor cu care operează organizația Narada, ONG-ul care s-a implicat pentru rezolvarea situației școlii din Vlădaia, un sfert din școlile din România „utilizează sobele ca principală sursă de încălzire, copiii învățând în unele ierni friguroase cu geaca pe ei, în spații cu geamuri vechi prin care șuieră vântul”. 

 
 

Urmărește-ne pe Google News