Numit politic, vicepreședintele ASF Sorin Mititelu este cel care a făcut posibil acest decalaj între prețul RCA din România și cel din țările învecinate, performanță înregistrată în condițiile plafonării prețului RCA. Această plafonare a existat doar pe hârtie, iar în prezent, prețul RCA are un așa-zis „capac legislativ” pe care companiile de asigurări care vând RCA l-au ignorat, chiar ASF recunoscând faptul că prețul RCA a crescut în mod miraculos, chiar și în perioada plafonării decisă prin Hotărâre de Guvern.
40% din prețul RCA achitat de fiecare șofer român „se evaporă” în alte țări, prin intermediul unor contracte de reasigurare ale firmelor de asigurări. City Insurance avea un contract de reasigurare prin care ceda 90% din prețul RCA către firme din Insulele Cayman, iar acestea nu au achitat niciodată sumele de despăgubire.
Ne întrebăm cum se explică faptul că majoritatea firmelor de asigurări din UE cedează 15-20% din prețul RCA către un reasigurator, iar firmele din România cedează peste 40% și cu toate astea intră în faliment? Reamintim faptul că niciun ban nu a fost recuperat de autoritățile române în urma contractelor de reasigurare ale firmelor City Insurance și Euroins!
Românii cu drept de vot au văzut deja că în România achită un tarif RCA mediu dublu față de prețul din țările din jur. Mai mult, companiile de asigurări au raportat plăți ale despăgubirilor mai reduse cu 9% în primul semestru al anului 2024, comparativ cu semestrul 1 al anului 2023.
Decidenții de la nivel politic ar trebui să se gândească mai bine la consecințele pe care le-ar avea susținerea acestei situații și a vicepreședintelui ASF Sorin Mititelu în funcție, ajuns la conducerea ASF după ce a fost director al companiei de asigurări BCR (firmă cu capital austriac). Printre performanțele acestuia din piața asigurărilor, de la preluarea mandatului, pot fi amintite următoarele:
1. Firmele de asigurări din România au raportat în ultimele 12 luni profituri istorice.
2. Polița RCA a crescut cu până la 42% chiar și în perioada plafonării prețurilor la RCA, companiile de asigurări, cu complicitatea ASF sfidând Guvernul Românei.
3. În primele 6 luni ale anului 2024, ASF a sancționat 18 companii de brokeraj. 99% dintre companiile de brokeraj din România sunt cu capital majoritar românesc.
4. În primele 6 luni ale anului 2024, ASF a amendat ZERO companii de asigurări din România. 99% dintre companiile de asigurări din România sunt cu capital majoritar străin.
5. În primul trimestru al anului 2024, companiile de asigurări au achitat despăgubiri mai reduse cu 9% față de aceeași perioadă a anului 2023.
Public adresăm următoarele întrebări celor care l-au numit în conducerea ASF pe Sorin Mititelu, direct responsabil de sectorul asigurări:
A. Ce se va întâmpla cu prețul RCA după finalizarea campaniei electorale, când perioada de plafonare va înceta, în luna decembrie? O veți plafona din nou sau numiți altă conducere la ASF?
B. De ce prețul RCA crește, când despăgubirile au scăzut cu 9%?
C. Faptul că prețul RCA a crescut în perioada plafonării, fără a exista nicio sancțiune pentru încălcarea Hotărârii de Guvern, reprezintă un plus de încredere pentru ASF și politicienii care au numit conducerea Autorității, din perspectiva alegerilor care bat la ușă?
D. Politicienii care au numit conducerea ASF sunt mulțumiți de performanțele obținute de Sorin Mititelu?
E. Care a fost miza reală a numirii lui Sorin Mititelu la șefia ASF?
„Domnilor decidenți politici, COTAR v-a atras atenția, cu cel puțin 2 ani înainte ca Euroins și City Insurance să intre în faliment, despre aceste bombe din asigurări, dospite de către „gulerele albe” din ASF. Românii trebuie să știe că astăzi plătesc în plus 10% din prețul RCA din cauza celor două falimente pentru care absolut nimeni nu a răspuns. Vă atragem din nou atenția că actuala conducere a ASF este compromisă și trebuie schimbată urgent. Ați numit în conducerea instituției oameni cu grave probleme de integritate, iar COTAR v-a atras atenția public, chiar înainte de numirea acestora. Dacă nu vă interesează nici de transportatori și nici de cei 10 milioane de șoferi, această aroganță o veți deconta la urne, în luna decembrie!” – a declarat Vasile Stefănescu, președinte COTAR.