Oficial, de joi începe perioada de soldare, iar pentru a epuiza stocurile de haine şi de încălţăminte de iarnă, comercianţii ieftinesc marfa cu 70 până la 90%. Inclusiv magazinele online şi outleturile încep în forţă lichidări de stocuri pentru colecţiile de iarnă.
Miza e cu atât mai mare, cu cât consumul a scăzut în anii de recesiune. Evident, acest lucru a afectat profitabilitatea tuturor retailerilor. Prin urmare, preţurile tăiate rămân cea mai bună strategie care deschide portmonee în vreme de criză.
Reduceri vs promoţii
“Consumatori i sunt mult mai atenţi cum îşi cheltuiesc banii. Cele mai mari vânzări se fac prin promoţii“, confirmă Bogdan Belciu, partener la PwC.
Bine spus promoţii, pentru că acesta e mesajul afişat în cele mai multe vitrine ale magazinelor, şi nu cel de “reduceri”.
Explicaţia ţine de vechea controversă dintre comercianţi şi primării: pentru a avea dreptul să scrii reduceri, trebuie să plăteşti o taxă la primărie şi să anunţi exact care este perioada în care dai articolele mai ieftin.
Teoretic, din punct de vedere legal, începând cu data de 15 ianuarie şi până pe 15 aprilie inclusiv, magazinele pot vinde produsele de iarnă cu 50% – 90% mai puţin. Practic însă, cei mai mulţi dintre comercianţi nu anunţă primăria şi preferă să meargă pe varianta promoţiilor care se pot face oricând în timpul anului, cu condiţia să nu se vândă sub preţul de achiziţie.
Ce nu-ţi spun anunţurile de reduceri
Cei mai experimentaţi cumpărători au învăţat deja şiretlicul comercianţilor şi ştiu că “reducerile” camuflate în “promoţii” încep, de fapt, mai devreme. În realitate, în perioada în care ar trebui să înceapă reducerile care marchează sfârşitul unui sezon, rafturile magazinelor sunt deja pline cu noile colecţii.
Nu mai au şanse mari să găsească la reduceri exact ce visează decât cei care poartă 35 sau 45 la picior şi li se potriveşte perfect mărimea XXS ori XXL la haine.