- Mai mulți tehnicieni TAROM au oprit zilele trecute lucrul, ca urmare a intenției companiei de a limita numărul de certificări internaționale.
- Mulți mecanici ar rămâne doar autorizați și își vor pierde astfel o parte din drepturile prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă.
- Liderul de sindicat Aurel Curdov spune că „se încearcă o economie de câteva zeci de mii de euro pe spatele oamenilor”.
- Potrivit conducerii TAROM, compania oferă „sprijin pentru redobândirea licențelor invalidate de Autoritatea Aeronautică, sprijin care constă în plata taxelor pentru licențiere, taxe consistente”.
La începutul săptămânii, mai mulți angajați ai Direcției Tehnice a TAROM au întrerupt lucrul pe motiv că actuala conducere a TAROM ar dori limitarea numărul de mecanici certificați și licențiați internațional.
„Autorizația este dată de companie, iar compania nu mai cheltuie nici un ban cu examenele care se dau la Autoritatea Aeronautică. Astfel, celor cu autorizație nu le dau aceleași drepturi precum celor care au licență. Se încearcă o economie de câteva zeci de mii de euro pe spatele oamenilor”, a explicat pentru Libertatea Aurel Curdov, liderul Sindicatului Național Tehnic Tarom.
Drepturile la care se referă sindicalistul înseamnă asigurare medicală gratuită, în regim privat, norma de hrană de 30 de lei pe zi și concediu suplimentar de 12 zile pe an, cu decontarea cheltuielilor de cazare și masă. Mai mult, angajații Direcției Tehnice ar beneficia, potrivit Contractului Colectiv de Muncă, de 18 salarii compensatorii pentru pensionare anticipată.
Contactată de ziar, conducerea companiei TAROM a transmis că a plătit integral taxele necesare, „consistente”, pentru licențierea personalului și că, până în prezent, „toate solicitările primite în acest sens au fost acceptate”.
Care este miza scandalului
În industria aviatică, puțini sunt cei care au voie să pună mâna pe cheie și să repare aeronave. Doar specialiștii cu licențe și diverse certificări pot să facă acest lucru.
Tocmai pentru că astfel de mecanici sunt o resursă înalt calificată, care trebuie bine plătită ca să asigure siguranța zborului, la companiile private, multe reparații sunt făcute de tehnicieni mediu calificați.
Aceștia sunt instruiți special pentru lucrări punctuale și doar rezultatul muncii lor trece prin mâinile unui specialist licențiat și certificat, care verifică dacă aeronava este aptă de zbor.
Anul trecut, Libertatea a scos la lumină, printr-o serie de investigații, deficiențe grave la nivelul Direcției Tehnice a TAROM care au dus la nenumărate incidente.
Pe lângă o prezență fizică la locul de muncă de 60% și un număr anormal de concedii medicale, ziarul a dezvăluit că unii tehnicienii licențiați internațional, deși erau pontați la Otopeni, în realitate lucrau pentru alte companii concurente.
Ziarul a mai dezvăluit și că șefii TAROM au încercat să mușamalizeze o abatere disciplinară care ar fi putut duce la o catastrofă: o cursă de Roma a fost pusă în pericol, din cauza unui cauciuc uzat „cosmetizat” cu vaselină.
Citeşte şi seria de investigaţii „Dosarul TAROM”.
La ce oră se deschid secțiile de votare pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!