Procurorii au dispus începerea urmăririi penale cu privire la faptă sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de zădărnicire a combaterii bolilor prev. de art. 352 Cod penal şi falsificarea şi substituirea de alimente sau alte produse prev. de art. 357 alin. 2 Cod penal.
Citește și: Patronul Hexi Pharma a fost în vizorul DNA, în 2012. Plângerea a fost clasată în 2014
Jurnaliștii GSP au dezvăluit săptămâna trecută că Suprasept, biocidul folosit de firma care dezinfectează 2.000 de săli de operaţie din România, din peste 350 de spitale are o substanţă activă diluată de 10 ori. Suprasept, dezinfectantul Hexi Pharma folosit, conform etichetei, pentru ”instrumentarul şi echipamentele medicale prin imersie” şi pentru deliminarea bacteriilor din „blocurile operatorii, secţii de arşi, ATI, săli de tratament”. Dar şi pentru mesele de operaţie, podele şi pentru „dezinfecţia prin nebulizare.
Analizele făcute la institutul de stat ICECHIM au arătat că ambele substanţe active din Suprasept sînt diluate faţă de etichetă: prima de 10 ori şi a doua cu 30%. Testul a costat 800 de lei, iar spitalele i-au dat lui Hexi Pharma, în ultimii 9 ani, contracte 30 de milioane de euro fără ca autorităţile să-i controleze vreodată în laborator substanţele.
După aceste dezvăluiri, angajații DSP Arad au povestit că au descoperit, în 2013, un dezinfectant cu probleme. Acesta ar fi fost neconform, așa că și-au alertat imediat superiorii de la București. Cei de la Ministerul Sănătății nu ar fi putut trage la răspundere furnizorul pentru că nu i-ar fi gasit sediul, aceasta în condițiile în care această firmă avea, atunci, contacte cu aproape 200 de spitale din toata România.
Mişcarea Civică Iniţiativa România a realizat o analiză proprie privind situaţia contractelor cu statul ale companiei Hexi Pharma în perioada 2012-2015, folosind surse guvernamentale deschise. Analiza a arătat că Hexu Pharma a avut, în anul 2015 (anul tragediei din Colectiv), 20 de contracte cu Spitalul de Arşi (Spitalul Clinic de Urgenţă Chirurgie Plastică Reparatorie şi Arsuri Bucureşti), cu o valoare totală de 26.150,7 euro. Contractele au fost obţinute prin încredinţare directă, nu prin licitaţie.