După ce a descoperit că doar unul din 15 scannere din vămi funcționează, ANAF a sesizat premierul și a făcut și plângere penală, pentru că aceste aparate nu au mai fost reparate de ani buni. Însă Fiscul nu a explicat de ce a durat atât de mult până când a făcut ceva în privința scannerelor, deși situația era cunoscută.
“Responsabilitatea punerii în funcțiune aparține ANAF, care are personalitate juridică. Direcția Generală a Vămilor doar solicită punerea în funcțiune și trebuie să informeze ANAF că acestea nu funcționează”, explică Dorel Fronea, fost șef al Vămii.
Două milioane de euro costă instalarea unui singur scanner într-un punct de trecere a vămii, iar întreținerea lui înseamnă o cheltuială de peste 10.000 de euro anual. În lipsa aparatelor, granițele României sunt vulnerabile în fața contrabandiștilor. Situația este foarte gravă, pentru că țara noastră are cea mai lungă graniță extracomunitară din Uniunea Europeană.
“Într-un camion pot intra în România arme, poate intra echipament militar. Dacă un camion poartă inclusiv blindate, nu avem cum să știm, iar camionul ala poate să ajungă până în poartă la Deveselu fără ca nimeni să știe”, susține Mircea Tudor, producător de scannere.
După sesizarea penală, în cadrul ANAF s-a constituit un grup de lucru pentru rezolvarea situației. Fiscul ar putea realoca bani pentru întreținerea scannerelor șI cumpărarea unora noi, acolo unde este cazul, însă vor mai trece câteva luni până când scannerele vor fi funcționale.
Sursa video: Știrile TVR
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro