Potrivit cercetărilor Centrului pentru Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA) și Centrului pentru Studiul Democrației (CSD), precum și rapoartelor independente ale Politico, petrolul rus pare să intre în masă în UE prin Turcia.

Potrivit unui analist energetic senior la CSD, Turcia a devenit o escală strategică pentru produsele combustibile rusești deturnate către UE, generând sute de milioane pentru Kremlin.

Între februarie 2023 și februarie 2024, Turcia și-a crescut achizițiile din Rusia cu 105% față de ultimele 12 luni. În aceeași perioadă, exporturile turcești de combustibili către UE au crescut cu 107%.

Aceasta nu înseamnă că fiecare lot de combustibil care sosește în UE din Turcia este rusesc. Turcia are rafinării care pot procesa aproape un milion de barili de petrol pe zi. Și firmele turcești, de asemenea, probabil revând combustibili de proveniență non-rusă către UE.

Expert CSD:

În general, schema prin care combustibilul rusesc ajunge în UE este legată de o lacună în sancțiuni. În ciuda restricțiilor, există un permis de import în UE de combustibil „mixt”, dacă este etichetat ca nerus.

Schema a adus Moscovei până la 3 miliarde de euro din doar trei porturi (Ceyhan, Marmara-Ereglisi și Mersin) în cele 12 luni, după ce UE a interzis combustibilul rusesc în februarie 2023.

Portul Ceyhan, din sud-estul Turciei, are legături rutiere și feroviare limitate cu rafinării, oferindu-i puține mijloace de a primi transporturi mari de combustibil, altele decât de la cisternele acostate la danele sale.

Din februarie 2023 până în 2024, portul a primit aproximativ 22 de milioane de barili de combustibil, dintre care 92% proveneau din Rusia, de trei ori mai mult decât importa de la Moscova cu un an mai devreme. În aceeași perioadă, 85% din exporturile de combustibil din port au mers către UE. 

O situație similară se întâmplă în portul vestic Marmara-Ereglisi și în portul sudic Mersin. Ambele porturi au înregistrat creșteri anuale similare ale importurilor rusești, dublarea în Marmara Ereglisi și triplarea în Mersin, care coincide cu o creștere a exporturilor către UE. 

Conform regulilor UE, mărfurile care conțin combustibil rusesc amestecat cu produse din altă parte „ar putea face obiectul sancțiunii în funcție de proporția componentului rusesc”.

Această pondere este definită dacă respectivul carburant a suferit o „transformare substanțială” – devenind un produs complet nou – ceea ce datele sugerează că nu s-a întâmplat în toate porturile turcești.

Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a refuzat să comenteze cazuri specifice, susținând, în același timp, că depinde de țările blocului UE„să pună în aplicare și să impună sancțiunile UE”.

Autoritatea vamală din Grecia a declarat că efectuează „controale adecvate atât în ​​etapa de vămuire, cât și ulterior” și că „până în prezent, nu au fost detectate încălcări”. 

Dar, în practică, ceea ce este verificat este un un simplu document care precizează de unde provine încărcătura, numit „certificat de origine”.

Importul de carburanți cu documente rusești este ilegal în conformitate cu legislația UE, dar rebrandingul turcesc nu este.

Foto: AP

Urmărește-ne pe Google News