În ultimul an, bunuri aflate sub embargo în Rusia, în valoare de peste 14 miliarde de dolari, au fost trimise din Uniunea Europeană în Kazahstan, Kârgâzstan, Uzbekistan, Tadjikistan, Turkmenistan, Mongolia, Armenia, Azerbaidjan și Georgia.

În același timp, potrivit datelor de import din aceste țări, în aceste țări au ajuns bunuri în valoare de puțin sub nouă miliarde de dolari.

Un angajat al unei companii care importă bunuri aflate sub embargo în Rusia a dezvăluit reporterilor cum funcționează schema.

O companie din Asia Centrală, Caucaz sau China comandă mărfuri din UE și organizează tranzitul terestru prin Rusia. Marfa este trimisă la granița de est a Uniunii Europene. Potrivit datelor de la autoritățile vamale, multe bunuri aflate sub embargo sunt importate în Federația Rusă nu numai prin Belarus, ci și din Letonia, Estonia și Finlanda.

În momentul în care marfa trece granița UE și ajunge în „zona tampon”, este reînregistrată pentru import în Rusia.

„Când încărcătura a trecut, de exemplu, granița poloneză, transportatorul pur și simplu taie coloana cu „locul de livrare” și scrie cu pixul „Rusia, Moscova” în loc de, să zicem, „Kazahstan, Almaty”. iar acest set de documente este dat poliției de frontieră din Belarus”, a declarat o sursă pentru Meduza.

Tranzitul prin Polonia, mult mai ieftin decât cel prin Turcia

Potrivit sursei, importurile false sunt mult mai ieftine decât importurile de mărfuri prin țări terțe. Aceasta a estimat că, în medie, trimiterea unui camion de 20 de tone din Polonia în Rusia va costa 5.500 de dolari, iar transportul de același volum prin Turcia va costa aproximativ 11.000 de dolari.

În plus, pe lângă costul de livrare, se poate adăuga și o taxă de staționare în port. De exemplu, în portul Novorossiysk, unde sunt acceptate mărfuri din Turcia, se stă la vamă între cinci și șapte zile. Înainte de începerea războiului și introducerea sancțiunilor, transportul mărfurilor cu camionul din Europa costa doar 2.500 de dolari, a menționat sursa.

Schema de import fals, stabilită de Important Stories, este folosită, printre altele, de marele furnizor rus de microelectronice Kvazar, care se află sub sancțiunile SUA din mai 2023.

Se caută soluții

Pentru tranzitul fals, compania folosește patru companii din China, Hong Kong, Azerbaidjan și Turcia. Unele dintre ele sunt implicate în importuri supuse sancțiunilor pentru alte companii rusești.

În total, în 2023, Kvazar a importat în Rusia mărfuri în valoare de aproximativ 10 milioane de dolari direct din Uniunea Europeană – toate, potrivit jurnaliştilor, au trecut prin vama finlandeză. Nu toate aceste bunuri au fost interzise de la import, dar cele mai multe dintre ele, în valoare de aproximativ 5,8 milioane de dolari, au fost primite după ce compania a fost supusă sancțiunilor.

Autoritățile din Uniunea Europeană sunt la curent cu schema de tranzit fals. De exemplu, autoritățile vamale lituaniene au declarat că vor verifica cu mai multă atenție documentele transportatorilor și îi va opri pe cei pe care îi consideră „suspecti”.

Cu toate acestea, nu există încă o soluție la această problemă, a precizat Eric Woods, specialist în controlul exporturilor de la Centrul american „James Martin”.

„Aceste importuri sunt cel mai greu de detectat – pentru aceasta este nevoie de oameni în țara de livrare pentru a se verifica dacă mărfurile au ajuns într-adevăr acolo unde ar fi trebuit să ajungă”, a precizat Eric Woods.

Urmărește-ne pe Google News