Metodele de predare în școlile românești

Ministrul a subliniat că aceste practici nu sunt eficiente în formarea elevilor și trebuie să fie înlocuite cu metode de învățare mai atractive și interactive.

„În condițiile în care tu crezi că așa îi transferi competențe, conținutul pe care tu îl dictezi aflându-se într-un manual, este o greșeală enormă. Acest lucru ar trebui interzis. Altfel spus, da, ‘stai jos și scrie, dacă nu sunt conținuturile în manuale sau altundeva, se referă la o sinteză pe care a făcut-o profesorul, dar și acolo, într-un timp foarte scurt,nu te întinzi pe tot parcursul orei pe formula asta. (…) Este o metodă catastrofală și, din păcate, este încă prea frecventă și preuniversitar, și în universitar.”, a explicat ministrul Educației Daniel David. 

La rândul lui, expertul în educație Ștefan Vlaston a punctat pentru Libertatea: „Profesorii trebuie să se plieze pe elevii din clasa unde predau, nu sunt toți la fel să învete același manual”.

Ministrul Educației spune că profesorii vor trece prin „traininguri pentru eficiente, de tip Evidence Based, moderne”

„Este fundamental pentru mine.”, a subliniat Daniel David.

Reformă în educație

Ministrul a subliniat importanța reformei în educație, nu doar prin schimbarea metodologiilor de predare, ci și prin îmbunătățirea pregătirii cadrelor didactice.

Daniel David a menționat că trebuie să existe mecanisme clare pentru monitorizarea profesorilor, rolul directorilor de școli fiind esențial în acest proces. 

„Noi putem să dăm niște ghiduri, o perspectivă, nivelul aspirațional. Metode de genul ‘stai jos și scrie, că materia o găsești pe net ar trebui să fie interzise. Manualele trebuie să fie atractive. Asta pot să fac eu ca ministru. Și aceste măsuri sunt pentru profesorii care sunt deja în sistem.  Dar noi trebuie să lucrăm cu universitățile care formează profesori. Trebuie să corectăm modalitățile de formare a profesorilor, pentru cei care vor intra în sistem.”, a mai spus ministrul.

Dezastru la testele PISA și testele ROSE

Elevii din România se confruntă cu probleme serioase în ceea ce privește educația de bază. Rezultatele recente ale testelor ROSE (Romanian Secondary Education), susținute de elevii de clasa a IX-a, arată că majoritatea liceenilor au dificultăți mari la materiile de bază – limba română și matematică. 

Concret, 78% dintre elevii testați la limba română sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de funcționalitate limitată și risc. Aproape 91% dintre copii de clasa a IX-a sunt în categoriile de vulnerabilitate sau de risc la matematică.

Testele PISA au arătat că 42% dintre elevii români de 15 ani nu înțeleg un text citit, iar 49% nu au reușit să atingă un nivel de bază la matematică.

În sistemul preuniversitar, problemele majore nu sunt legate neapărat de conținut, dar nu cred că ăsta e cel mai important.

Când te uiți la testele internaționale, inclusiv cele PISA, de multe ori conținuturile noastre se suprapun foarte bine peste itemii testului. Uneori se suprapun mai bine decât în țări care sunt în fața noastră în acele teste. Ce îmi spune mie, un om apropiat de științele educației și ca psiholog?

problema noastră nu este atât de legată de conținut, cât mai degrabă de modalitatea de predare a conținutului și de manualele pe care le avem. Când o să văd un elev că se uită cu drag într-un manual, care este la lecția X, dar citește cu curiozitate lecțiile care urmează, voi ști că este un manual bun.”, spune ministrul.

 
 

Urmărește-ne pe Google News