Dar, paralel cu succesele, merg și insuccesele, dar care nu pot fi notate așa, pentru că ele se perpetuează de ani de zile și, deci, nu cad în responsabilitatea nimănui.
Aceste insuccese vizează acceptarea elevilor cu medii sub 5,00 în clasa a IX-a pentru ca să aibă și ei o activitate, fără să poată fi recuperați cei care abandonează școala de timpuriu. Liceele care de ani de zile nu au niciun promovat la bacalaureat și care funcționează ca ”adăposturi”, pentru că nu pot fi închise. Învățământ profesional încă prea puțin atractiv și dascăli nemotivați.
”Toți elevii care termină clasa a VIII-a trebuie să ajungă în clasa a IX-a, undeva. Nu ne propunsem să închidem acele școli( care nu au niciun promovat la bacalaureat N.R.). Trebuie să încercăm să motivăm profesorii și elevii pentru a învăța mai bine.Elevul să stea în clasă, decât să închidem școlile și să-i lăsăm afară. La profesională îi motivăm prin burse”, a explicat ministrul Educației, Valentin Popa cu ocazia bilanțului de activitate pentru perioada februarie- august.
„Nu avem voie să-i uităm pe elevi”
Admiterea în clasa a IX-a se face după medie și este important ca elevii să rămână în sistemul de educație.
”Nu avem voie să îi uităm. Astăzi au suficiente locuri ca să aleagă învățământul profesional. În familii există o mentalitate să se ducă la facultate, iar o cale este liceul teoretic. Dar am observat ca s-a realizat că meseria este brățară de aur și avem cereri pentru locurile în învățământul profesional. Vom ajunge foarte curând cu salarii mai mari pentru profesii, decât pentru posturile în care ai nevoie de studii superioare, pentru că asta se cere”, a continuat ministrul Educației.
Foarte important este motivarea substanțială a profesorilor
Pe lângă majorările salariale aprobate de Guvern, ministerul are propria politică pentru motivarea substabnțială a profesorilor.
”Un subiect extrem de dezbătut este motivarea profesorilor. Creșterea salariilor de la 1 martie, e doar un prim pas în a asigura o motivare substanțială a profesorilor și a asigura o țintă elevilor. La nivelul Ministerului am încercat și noi să luăm măsuri legate de creșterea veniturilor cadrelor didactice. Am crescut tarifele nete pentru evaluatori și cadrele didactice implicate în Evaluarea Națională. A fost reglementată și plata cadrelor implicate în organizarea olimpiadelor. A fost aprobat regulamentul cadru privind stabilirea locurilor de muncă și a mărimii concrete a sporului pentru condiții de muncă. Am adus modificări în metodologia acordării gradațiilor de merit, au fost crescute punctele pentru criterii de evaluare. Au crescut punctele și pentru cei care elaborează manualele școlare și pentru cei care pregătesc elevi din zone defavorizate” a mai spus ministrul Popa.
Din cele 2.219 unități fără canalizare, 863 sunt incluse în proiecte de finanțare
În perioada ianuarie-iulie 2018, au fost finalizate 13 grădinițe și patru școli, iar alte 15 grădinițe și cinci școli gimnazialevor fi gata până la sfârșitul anului.
”Am făcut un inventar la începutul anului și existau 2.219 unități fără apă și canalizare. 863 sunt deja incluse în diverse proiecte de finațare. Pentru restul propunem un program național”, a mai spus ministrul.
„Avem criză de scriitori de manuale. Lipsă de manunale de limba engleză”
Potrivit ministrului există o criză a scriitorilor de manunale, iar la limba engleză chiar este o problemă
”Avem o criza de scriitori de manuale. Avem lipsă manuale de Limba engleză. Nu am primit manuscrise. Nu am primit suficiente manuscrise ca să avem trei manuale propuse cadrelor didactice. Sunt, dar nu la toate disciplinele”, a continuat ministrul Educației.
În acest an școlar, vor beneficia de manuale, pentru 63 de discipline, peste 500.000 de elevi. Sunt 105 titluri noi, dintre care 40 de traduceri. Manualele retipărite sunt deja în depozitele Inspectoratelor Școlare Județene și cel al Capitalei.
Reducerea abandonului în şcolile din mediul rural, cel mai mare proiect
Cel mai mare proiect al Ministerului Educaţiei este cel referitor la reducerea abandonului în şcolile din mediul rural.
„Este un proiect centrat pe elev şi pe profesor. Sunt propuse 200.000 de burse în valoare de 2.000 de lei pentru elevii cu mai puţin de 10 absenţe. Pentru profesori, aceştia vor fi plătiţi cu 112 lei/oră la care se adaugă spor de mobilitate de 20 la sută. Va există şi o componentă de investiţii, 1.300 de şcoli gimnaziale vor primi pachete educaţionale pentru laboratoare, hărţi, materiale sportive, tehnică IT sau mobilier. Vor putea fi decontate şi activităţi din cadrul Săptămânii altfel, precum bilete la spectacole. În medie, fiecare unitate şcolară va primi pentru acrste pachete 24.000 de euro”, a mai spus ministrul Valentin Popa.