De când a apărut investigaţia privind fraudele de la examenele de piloţi privaţi, Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă s-a închis cu totul.
Școala de aviație nici n-a recunoscut frauda, dar nici n-a negat-o. Au spus, practic, că şi dacă s-ar fi furat examene la Şcoală este treaba Autorităţii să certifice piloţii, deci acolo este şi vina.
La SSAvC au existat în ultimii doi ani o serie de incidente aviatice în timpul instrucţiei, conform Libertatea. Am întrebat instituţia despre natura lor, dar până acum nu au oferit răspunsuri.
Două cazuri au fost însă publice: în martie, un elicopter Robinsons R22 a fost distrus la aterizare, după ce coada aeronavei a atins solul. Doar două luni mai târziu, aceeaşi soartă a avut-o un avion Cessna 172.
La manşă era un elev, care a lovit solul cu aripa la aterizare, iar aeronava s-a răsturnat. În ambele cazuri, persoanele aflate la bord au supravieţuit fără răni grave.
Nici Agenţia Europeană de Siguranţă a Aviaţiei (EASA) nu a reacționat. EASA este forul european care reglementează şi controlează toate instituţiile de tipul AACR din UE. Dacă procesul de licenţiere a piloţilor este cumva viciat, EASA ar trebui să reacţioneze şi să facă un control.
În decursul investigaţiei, Libertatea a aflat însă că cei de la EASA fusese sesizată oficial cu privire la fraude încă din septembrie, dar nu au reacţionat.
Nu au intrat în legătură nici cu persoana care i-a sesizat şi nici măcar cu AACR, unde se aflau problemele.
Libertatea a contactat EASA de trei ori săptămâna trecută, însă până în acest moment instituţia europeană a refuzat să răspundă. Inclusiv cititorii ziarului au scris că au făcut plângeri la instituţia europeană, după ce au citit ancheta despre fraudă.
Un oficial din industria aviatică din România, care a vorbit cu reporterii Libertatea sub protecţia anonimatului, a oferit o posibilă explicaţie pentru tăcerea EASA: directorul agenţiei europene este ales prin votul tuturor directorilor naţionali din instituţiile pe care le controlează. Pentru a nu pierde sprijin, niciun şef din EASA nu va ieşi public să agite apele.
Între timp, nimeni nu ştie de cât timp au început fraudele la SSAvC şi la AACR. Nimeni nu ştie câţi piloţi (privaţi sau comerciali) au obţinut licenţe având carenţe de cunoştinţe teoretice.
“Sistemul s-a închis, ca o carapace”
De la lansarea anchetei Libertatea, mai mulţi oameni care au avut contact cu instituţiile din aviaţia din România au intrat în legătură cu ziarul pentru a confirma situaţia.
Este un fel de secret deschis, cum se spune. Se ştie, de exemplu, că la Şcoala de Aviaţie te ajută o sticlă cu ceva dată cui trebuie.
Specialist din domeniu, care lucrează în aviaţie de 20 de ani:
Reporterii Libertatea au fost contactaţi şi de cursanţi, care spun că au văzut nereguli. Şi nu doar la examenele de piloţi. Şcoala de Aviaţie, de exemplu, pregăteşte şi personal tehnic, dar şi însoţitori de zbor.
Problemele nu se rezumă la cele două instituţii de stat. “Există foarte multe şcoli de apartament care susţin că pregatesc, contra cost, elevi în vederea obţinerii acestui atestat. Cursurile sunt o formalitate, iar subiectele examenului susţinut la AACR sunt livrate cursanţilor înainte de examen”, ne-a spus o persoană care a participat la cursurile de însoţitori de zbor ale unei şcoli private.
“A mers pâna la a sfătui cursanţii să facă rost de urină curată pentru proba medicală în cazul în care ştiu că nu sunt în regulă”.
Ar exista probleme chiar şi la angajarea personalului din aceste instituţii. Mai multe persoane au acuzat că au participat la concursuri făcute “de formă”.
„M-am calificat la proba orală, unde comisia a început din senin să-mi spună că eu de fapt ‘fug de muncă’, ‘fug de răspundere’, că se vede clar că sunt un om care ‘ocoleşte problemele’, ‘că nu rezist nici 6 luni’. După ce m-au ţinut de vorbă, o doamnă din comisie s-a apropiat şi mi-a spus: ‘Nu aţi scris nimic? Aveţi nota 3!'”.
O altă persoană, care a ocupat o funcţie de control în AACR, a povestit pentru Libertatea un alt caz similar: “La AACR sunt multe probleme. A fost un examen fraudat pentru postul de şef serviciu navigabilitate. Subiecte preferenţiale şi competitorii declaraţi incompetenţi”.
Un oficial din industria aviatică a explicat fenomenul: “Este un sistem închis. Se închide ca o carapace şi nimeni nu va păţi nimic”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro