Vorbim cu subsecretarul de stat Jean Badea și despre scenariile luate în calcul din 11 ianuarie 2021, când elevii reîncep cursurile.
Cele mai importante declarații ale acestuia:
- Ministerul Educației și Cercetării, în speță ministrul, emite ordinul de ministru în baza hotărârii CNSU. Dumnealor sunt cei care au făcut această analiză și au propus această măsură. În consecință, ministrul a emis ordinul prin care activitățile didactice care impun prezența fizică în unitățile de învățământ preșcolar, primar, gimnazial, liceal și post liceal preșcolarilor și elevilor se suspendă pentru perioada 9.12, practic momentul în care expiră ordinul anterior, până în data de 23 decembrie, adică atunci când avem prima zi de vacanță.
Ce s-ar putea întâmpla după 11 ianuarie, când elevii revin din vacanță?
- Este destul de greu să avem o predictibilitate pe un termen foarte lung. Depinde foarte mult de situația epidemiologică și care influențează, de altfel, această decizie predominant.
- În această perioadă, vom continua activitățile în sistem online, așa cum s-a întâmplat și până acum, pentru că este important ca să sprijinim și noi sistemul de educație, efortul pe care medicii care sunt în prima linie îl fac, acela de a se lupta pentru viața celor afectați de virus și trebuie ca și noi, prin comportamentul nostru responsabil, să contribuim la revenirea cât mai curând la normalitatea pe care o știam înainte de luna martie.
Ce recomandări are Ministerul Educației pentru cadrele didactice? Care sunt recomandările privind notarea și testarea elevilor?
- Prima dintre recomandări este cea de a respecta, în primul rând, măsurile de siguranță, pentru că este foarte important să contribuim la scăderea acestui coeficient de care depinde revenirea la școală.
- Să continue învățarea online, pentru că deja ne aflăm într-o logică a școlii online, în sensul că am reușit să depășim acele obstacole de început. Atât cadrele didactice, cât și elevii s-au adaptat deja acestui mod nou de lucru pentru noi.
- Situația logistică s-a îmbunătățit în ultima perioadă. Deja s-a livrat un număr foarte mare de dispozitive electronice, atât prin achiziția a 250.000 de tablete, cât și prin multe alte initiative locale. Deci cumva s-a ameliorat situația pe care o cunoșteam la începutul pandemiei.
- Am lucrat, de asemenea, cu operatorii de telefonie mobilă, de internet, pentru extinderea accesului la internet și optimizarea semnalelor, astfel încât conexiunile să permită un acces educational optim.
- În această perioadă, pentru că ne aflăm pe final de semestru, recomandăm cadrelor didactice ca în baza testelor să ofere elevilor feedback de învățare, să le pună la dispoziție resurse de învățare adecvate, astfel încât orice decalaj, orice lipsuri ar putea apărea, în această perioadă să fie recuperate.
Din informațiile dumneavoastră, câți elevi nu pot învăța, acum, în România?
- Față de cei 230.000 de elevi dezavantajați, aproape 250.000 despre care discutam, situația s-a ameliorat în sensul în care deja ne apropiem de 200.000 de tablete livrate.
- Practic, la acest moment, segmentul elevilor care nu au acces la tehnologie a scăzut.
Câți ar mai fi rămas, care pur și simplu nu pot învăța, acum, online?
- N-am la momentul acesta informații exacte. Dintr-o evaluare pe care am făcut-o zilele trecute cu inspectorii generali, ar trebui să fie undeva la nivelul a zeci de mii de elevi, pentru care continuă însă învățarea prin modalități alternative.
- Cadrele didactice pregătesc resurse pentru elevi, le transmit elevilor, țin legătura cu ei, prin orice mijloc: fie telefonic, fie se deplasează personal la casele acestora, fie le transmit prin personalul școlii resurse.
- A fost un efort în toată această perioadă, ca și acele zone și pentru care sistemul nu a fost pregătit, să continue totuși învățarea, astfel încât în momentul în care se va reveni poate fizic la școală, recuperarea să se facă într-un ritm accelerat.
Sunt șanse ca din ianuarie toți copiii să aibă acces la dispozitive pentru a putea învăța online?
- Nu m-aș hazarda să spun că pentru toți elevii, însă procesul acesta de a găsi soluții astfel încât toți elevii să beneficieze de acces la tehnologie a fost un proces suținut.
- Prin fonduri europene se desfășoară deja foarte multe achiziții centralizate la nivel local. Sunt foarte multe unități de învățământ, multe inspoectorate școlare care sunt deja în etapa de a primi și a livra dispozitive.
- A fost o perioadă de timp în care operatorii nu aveau de unde să aducă aceste dispozitive, astfel încât să fie achiziționate.
Știu toți profesorii acum să deschidă calculatorul, să țină o oră online?
- Deja lucrurile s-au îmbunătățit mult. I-am consiliat pe toți cei care din motive obiective – și anume niște blocaje la nivel psihologic, teama de tehnologie – care este unul dintre motivele prezente nu numai la noi.
- Au fost consiliați, au depășit o mare parte dintre aceștia obstacolele și semnalele noastre pe care le avem din teritoriu sunt acelea că procesul de învățare online s-a îmbunătățit mult.
Sunt specialiști care vorbesc despre riscul de a avea un an școlar pierdut. Ce reiese din evaluările pe care le fac cadrele didactice?
- Școala online, în niciun sistem, nu înlocuiește identic școala față în față. Este evident că acest context a produs cumva niște probleme, dar nu într-atât încât din evaluările pe care le avem să putem spune că este un an pierdut.
- Este un an pentru care vor trebui gândite niște programe suplimentare, astfel încât niciun elev, la finalul anului școlar, să nu rămână în urmă sau cu competențe pe care să nu le poată acoperi.
Există exemple de ore online pentru fiecare disciplină în parte?
- Da. Am realizat un program de consiliere a cadrelor didactice prin webminarii susținute de alte cadre didactice care deja s-au împrietenit cu tehnologia și care pot oferi exemple de bune practici.
- În campania „Școală de acasă”, pe care am desfășurat-o, am organizat în fiecare zi, pentru fiecare disciplină, webminarii în care sunt prezentate exemple concrete, tocmai pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice.
Emisiunea Adriana Nedelea LA FIX poate fi urmărită de la ora 11.00 și de la ora 13.00, pe site-ul Libertatea și pe pagina de Facebook.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro