Rolul minor al copiilor în răspândirea virusului și protocolul strict urmat de școli se numără printre explicațiile acetui fapt, susțin experții iberici, conform publicației El Pais, citată de edupedu.ro.
Jurnaliștii spanioli notează că doar 1,5% dintre clasele școlilor din țară se află în carantină.
Aceștia mai spun că pe baza datelor din prima săptămână a lunii noiembrie, în care Spania a înregistrat o creștere abruptă a numărului de cazuri de COVID-19, sub 6.500 din toate clasele școlilor spaniole (1,67%) erau în carantină.
Concluzia experților citați de El Pais: școlile rezistă valului epidemic.
Cum e posibil acest lucru, în condițiile în care este vorba despre mulți oameni adunați în spații închise? – se întreabă El Pais.
Quique Bassat, pediatru și epidemiolog implicat în supervizarea măsurilor din școli, spune că „în primul rând, copiii răspândesc virusul mai puțin eficient decât decât adulții. Datele din ultimele nouă luni sugerează că cei mici sunt arareori sursa unor focare. În Catalonia, de exemplu, în 87% dintre cazurile detectate în școli, cazurile pozitive nu au determinat o a doua infecție”.
Acesta citează un proiect de cercetare care a urmărit peste 2.000 de tineri în tabere de vară în Barcelona, care a indicat o rată de infectare de șase ori mai mică în rândul copiilor, decât în rândul întregii populații.
La rândul său, șeful comitetului științific al Congresului Național COVID-19, Julian Olalla, afirmă că actuala epidemie contrazice experiența altor epidemii, în care copiii se infectau mai ușor. În cazul COVID-19, „în acest moment se crede nu doar că infecția este mai puțin gravă în cazul copiilor, dar și că transmisia e mai puțin eficientă”.
Avertismentul specialiștilor:
există riscuri asociate
Minorii pot în continuare să răspândească virusul, dar acest lucru nu s-a întâmplat în școli datorită protocoalelor stricte de prevenție aplicate în unitățile de învățământ, mai spune Olalla.
„Școlile au dovedit că este posibil să ții în frâu virusul chiar și într-un mediu ce pare să fie nefavorabil și care, timp de câteva ore, funcționează ca un centru închis”, afirmă specialistul.
La rândul său, expertul Daniel Lopez Acuna, fost reprezentant al Ministerului Sănătății, susține că toate acestea nu înseamnă că nu există riscuri asociate școlilor, chiar și în condiții de prevenție.
„Atât timp cât vom avea rate de incidență ridicate, școlile vor cauza mai multe focare și mai multă transmitere, deoarece acolo se adună oameni”, spune specialistul.
Tot el arată că unitățile de învățământ sunt pe locul al treilea în rândul cauzelor apariției unor focare. Ele se află însă la o distanță considerabilă de principalele cauze: potrivit datelor publicate de Ministerul spaniol al Sănătății la începutul lui noiembrie, adunările sociale cu membri ai familiei reprezintă principala cauză, cu 26% din total focare, urmate de unitățile de servicii sociale (precum centrele de îngrijire a bătrânilor) cu 22% din total focare. Centrele educaționale, ce includ școli, licee și universități, reprezintă 12% – și nu se știe cât dintre acestea sunt asociate universităților sau liceelor, în condițiile în care datele de până acum indică o răspândire mult mai puternică a virusului în rândul adolescenților și tinerilor, decât în rândul copiilor.
Conform experților citați de El Pais, incidența scăzută a cazurilor în școli este explicată și de faptul că e foarte posibil ca tinerii să fie asimptomatici, comparativ cu adulții, ceea ce înseamnă că nu ar fi luate în calcul toate cazurile potențiale, din motiv că nu ar fi identificate.
Foto: EPA